, ,

Installatie en mogelijkheden

Je kunt de Foscam R2 zoals al aangegeven op twee manieren aan je netwerk toevoegen, bekabeld of draadloos. Zodra je het apparaat hebt opgestart, krijg je te horen dat hij klaar is voor configuratie via wifi. Heb je er een netwerkkabel in gestopt en op een werkend netwerk aangesloten, dan zegt de dame in de camera niet lang daarna dat de bekabelde verbinding een feit is. Foscam zelf geeft in de installatiehandleiding aan dat een bekabelde verbinding de voorkeur heeft, iets waar wij het overigens mee eens zijn. Wil of kun je dit niet realiseren, dan kun je middels de Foscam-app voor Android en iOS de draadloze installatie uitvoeren. Dit werkt overigens best handig. Het enige wat je hoeft te doen is de qr-code onderop de camer scannen.

Met de Foscam-app voeg je snel een nieuwe camera toe.

Nadat je de camera aan het netwerk hebt toegevoegd, is het tijd om eens naar de instellingen te gaan kijken. Hiervoor kun je via een webbrowser het ip-adres van de camera benaderen. Hierbij is het goed om te weten dat de problemen met de plugins die nodig zijn voor live weergave van de videostream in de browser voor Chrome in ieder geval verleden tijd zijn. Het is weer mogelijk om Foscam-camera’s vanuit deze browser te benaderen en ook de live-beelden te bekijken. Wil je liever niet via een browser de beelden bekijken, dan biedt Foscam ook nog het eigen Video Management System, waarmee je meerdere camera’s tegelijkertijd kunt beheren. Hiermee kun je echter niet alle instellingen doorvoeren en aanpassen zoals dat in de webinterface kan. Let wel, deze software is vooralsnog in bèta. Het tweede waar je rekening mee moet houden als je de Foscam R2 via een browser wil benaderen, is dat je ook het poortnummer in de adresbalk moet typen. Gebruik je bijvoorbeeld de dhcp-server van je router en je ziet daar dat hij 10.0.0.23 als ip-adres heeft toegewezen gekregen, dan moet daar nog een dubbelepunt en een poortnummer achter. Standaard is dat 88. Wil je dit liever niet in je adresbalk invoeren, dan kun je de speciale utility van Foscam gebruiken, die camera’s in het netwerk opspoort en in een overzichtje weergeeft. Dubbelklik je op de camera in dat overzicht, dan opent een browser en ga je ook naar het adres van de camera toe. Eenmaal in de webomgeving aangekomen, zijn de mogelijkheden overzichtelijk weergegeven en zie je ook dat er twee streams tegelijk kunnen worden weggeschreven. Handig als je de ene in een zo hoog mogelijke resolutie wil hebben, omdat die toch in je lokale netwerk wilt opslaan, maar een andere naar een locatie elders weg wilt schrijven, bijvoorbeeld in de cloud. Om dan zo weinig mogelijk bandbreedte te gebruiken, kun je ervoor kiezen om deze stream van een wat mindere kwaliteit te laten zijn.