4min

Wat is Google+ en wat zijn die Circles?

Op deze pagina gaan we echt Google Plus bekijken. Wat is het, wat doet het en waarom zou ik het willen? Om te beginnen is Google+ een vervanger van een bestaande Google-dienst, die alleen een stuk minder bekend was, namelijk Google Profiles. Er bestond al enkele jaren de mogelijkheid om een profiel aan te maken bij Google, alleen kon je daar verder weinig mee behalve deze weer te gebruiken voor Google Buzz.

Zowel Profiles als Buzz zijn beide geen succes. De eerste is nu dus meteen vervangen, de tweede zal waarschijnlijk ook binnenkort verdwijnen of worden vervangen door de Stream/Timeline van Google+.

Om uit te leggen wat Google+ is, hebben we op de vorige pagina al een korte introductievideo laten zien. We gaan nu gewoon de interface met alle onderdelen van Google+ behandelen om zo stapsgewijs uit te leggen wat Google+ is, wat het kan en hoe het werkt. Het doel is om ervoor te zorgen dat je uiteindelijk zelf een beeld kan vormen of je het interessant vindt of niet. Mocht je het drie keer niks vinden, dan kan je jezelf meteen de moeite besparen om in te schrijven. Lijkt het je helemaal geweldig, dan wordt het zoeken naar een uitnodiging. Op het moment van schrijven heeft Google zowel de uitnodigingsmodule uitgeschakeld als een omweg die nog actief bleek te zijn.



De basisinterface van Google+ is grotendeels identiek aan die van Facebook. Het grootste verschil is dat het ontwerp van Google in onze optiek wat rustiger is. De pagina is net als bij Facebook opgebouwd uit drie kolommen. Een kolom voor de navigatie binnen Google+, je stream/timeline en een kolom waar een samenvatting van je vrienden staat, je een Hangout (komen we zo op terug) kan starten en reclame voor de mobiele apps van Google+ (ook hier kom ik op terug).

Boven deze drie kolommen is ook nog een kolom te vinden over de hele breedte waarin het Google+-logo staat met vier knoppen en een zoekvenster waarin je vrienden en relaties kan opzoeken en toevoegen aan je Google+-account. Deze vier knoppen zijn van links naar rechts: Home (Stream/Timeline), Foto’s, Profiel, Circles.

Circles


Hoewel het makkelijkste normaliter is om van links naar rechts te werken, moeten we in deze review echt beginnen met de Circles, of zoals Google ze in het plat Nederlands noemt: Kringen. Hopelijk wordt dit binnenkort nog snel verbeterd in Cirkels, want van de term Kringen worden wij niet enthousiast van. We houden het nu dan maar op de Engelse term Circles.



Hierboven zie je de Circles-pagina van Google+. Je ziet hier aan de bovenkant al je Google+-contacten staan en daaronder zie je de Circles staan. Een Circle is eigenlijk niets meer dan een groep met contacten die allemaal even ver van je af staan en waar je grotendeels een gelijke band mee hebt.

Dit zijn de Circles die je standaard krijgt:
  • Family (familie);
  • Friends (vrienden);
  • Acquaintances (Kennissen);
  • Following (Mensen die je volgt);
  • Business Contacts (Zakenrelaties);
Zoals je op de screenshots kan zien heb ik zelf ook nog de groepen Techzine.nl en Techzine.nl Contacts aangemaakt. Alle mensen in Circles hebben dus de manier waarop ze contact met jou hebben gemeen. Je hebt familieleden, vrienden en vage kennissen. Het idee is dat je al je contacten onderverdeelt in deze Circles. Het is ook mogelijk om personen in meerdere Circles te plaatsen, mocht dat van toepassing zijn.



Gezien de ervaring leert dat mensen op Twitter en Facebook ook niet echt actief zijn in het maken van contactlijsten om hun relaties in onder te verdelen, heeft Google getracht dit met een zeer innovatief design en een prettige methode voor elkaar te krijgen. Je kan heel gemakkelijk je contacten selecteren en ze vervolgens slepen naar een bepaalde groep. Iets wat goed, makkelijk en leuk werkt.

Waarom al die Circles?

Je vraagt je wellicht af: wat is het nut van al die Circles? Het idee erachter is dat alles wat je plaats op Twitter en Facebook meteen door iedereen in je vriendenlijst kan worden gelezen. Bij Google kan je zeer eenvoudig per bericht aangeven voor wie het is bedoeld of juist voor wie niet.

Enkele voorbeelden: je wilt een feestje geven en wel al je vrienden uitnodigen, maar niet die vage kennissen uit de kroeg die je toevallig ook op Facebook hebt. Je kan dit dan niet publiekelijk op je Facebook profiel plaatsen, want dan heb je de kans dat die mensen ook komen. Of in een extreem geval, allemaal mensen die je niet kent.

Een paar maanden geleden vierde een meisje in Duitsland haar verjaardag en nodigde haar vrienden daarvoor uit via Facebook. Haar profiel was echter voor iedereen zichtbaar en door een aantal reacties en Likes verspreidde het nieuws van het feest zich als een lopend vuurtje. Uiteindelijk verschenen er maar liefst 1500 mensen op haar verjaardag en moest de politie eraan te pas komen om de orde te handhaven.

Een ander voorbeeld is dat je bijvoorbeeld wel een bericht aan je collega’s wilt sturen, maar dat je baas het niet zo nodig hoeft te weten. Je maakt dat een Circle met je collega’s zonder je baas.

Weer een ander voorbeeld is als je alleen iets met je familieleden wilt delen maar niet met andere mensen.

Zo zijn er uiteraard legio voorbeelden te bedenken waarom je bepaalde personen wel of juist niet op de hoogte wilt stellen. Google+ voorziet hierin door met een innovatieve manier te komen om je relaties in onder te verdelen.