Inleiding

In deze review bekijken we het nieuwe sociale netwerk van Google, genaamd Google+. Dit nieuwe sociale netwerk van Google gaat de concurrentie aan met Facebook, maar indirect natuurlijk ook met MySpace en Hyves. Een echte concurrent voor Twitter is het niet, want het is geen microblogdienst. Google+ heeft net als Facebook een Stream/Timeline.

Het is niet de eerste keer dat Google een poging doet om een sociaal netwerk op te zetten. Eerder bracht het bedrijf al Orkut, Google Buzz en natuurlijk Google Wave. Alle voorgaande diensten hebben niet tot het succes mogen leiden waar Google op hoopte. Wel heeft het bedrijf er duidelijk van geleerd: alle ervaringen uit voorgaande diensten zouden ditmaal moeten leiden tot succes.

Goed, laten we niet te veel ingaan op het verleden, want daar gaat het niet om in deze review. Het gaat om de toekomst en dit keer de toekomst van de sociale netwerken op internet. Google is een speler die we zeer serieus mogen nemen als het besluit om een nieuwe, grote webdienst te lanceren. De lancering van Google+ valt eigenlijk samen met de lancering van de designupdate die Google op al zijn pagina’s heeft doorgevoerd, zoals je wellicht hebt gezien heb je nu op alle Google-pagina’s bovenin een balkje met Het Internet, Afbeeldingen, Video’s, Maps, Nieuws, Shopping, Mail en meer.

Als je bent ingelogd op Google.com met je Google-account, dan zie je rechtsboven ook nog je naam waarmee je bent ingelogd en op sommige plaatsen een tandwiel waaronder de instellingen van de dienst zich bevinden. Deze balk zorgt ervoor dat je snel kan schakelen tussen allerlei Google-diensten. Deze balk verandert echter nog wat verder zodra je ook lid bent van de Google+-dienst. Achter je naam komen dan nog twee extra opties: de knoppen waarvan de eerste is gevuld met een getal en de tweede met de tekst Share.

De eerste knop geeft aan hoeveel openstaande meldingen je nog hebt. Dit kunnen berichten zijn van mensen in jouw Circle (kom ik zo op terug), of reacties van personen op een bericht waar ook jij eerder een bericht hebt achtergelaten. Een principe dat je inmiddels mogelijk ook al kent van Facebook.

Deze nieuwe zwarte balk, die eerder al grotendeels bestond, zorgt ervoor dat makkelijk geschakeld kan worden tussen de verschillende Google-diensten. Tot zover niets nieuws, maar door in de balk ook Google+ op te nemen en met de zwarte kleur voor meer contrast te zorgen, worden gebruikers keer op keer met Google+ geconfronteerd. Hierdoor wordt de bereikbaarheid van de dienst een stuk groter en wordt ook de gebruiksvriendelijkheid vergroot. Je hoeft niet speciaal naar Google+ te surfen om te zien of er nieuwe berichten voor je zijn. Als je even iets in Google wilt opzoeken, zie je meteen of je nog nieuwe berichten hebt. Ook genereren alle Google-diensten zo veel internetverkeer dat het straks ook kan dienen als reclame voor Google+. De enige grote website van Google die deze balk momenteel nog niet heeft, is YouTube. De vraag is natuurlijk: blijft dat zo?

Google’s introductie video voor Google+

Op de volgende pagina gaan we dieper in op wat Google+ nu eigenlijk is.