, ,

Inleiding en features

QPAD is voor de gamers onder ons wellicht een bekend merk. De afgelopen jaren zijn ze bij QPAD druk bezig geweest om inventieve producten te maken voor gamers. Dat is ze bij de MK-80 op het eerste oog ook aardig gelukt. Zo vinden we bijvoorbeeld rechtsbovenin aan de achterzijde van het toetsenbord aansluitingen voor de microfoon en hoofdtelefoon, met daarnaast ook nog twee USB 2.0-poorten. Dat zijn om te beginnen in elk geval erg handige mogelijkheden voor gamers.

Features

Op het eerste gezicht oogt de QPAD MK-80 als ieder doodnormaal toetsenbord, maar schijn bedriegt. Naast de integratie van de microfoon-, hoofdtelefoon- en USB-aansluitingen beschikt de QPAD MK-80 ook over diverse extra’s. Zo is iedere toets op het toetsenbord voorzien van LED-verlichting. De mate van verlichting van de toetsen kun je bovendien zelf regelen in vier verschillende standen, variërend van weinig tot veel verlichting.

Het eerste wat mij onmiddellijk opviel bij het openen van de verpakking waren de vier losse, oranje toetsen. Dat is natuurlijk ook precies de bedoeling, deze oranje knoppen dienen om bijvoorbeeld de W-S-A-D toetsen te vervangen, welke vaak worden gebruikt in first person shooters. Waarom? Zodat deze knoppen extra goed opvallen, men is overigens niet gebonden aan de W-S-A-D toetsen, elke toets op het toetsenbord kan worden vervangen door een oranje toets, er worden er echter wel maar 4 meegeleverd. Om de knoppen los te halen heeft QPAD een key cap puller inbegrepen bij het toetsenbord. Het plaatsen van de oranje toetsen vergt wel enige handigheid: ze passen er maar op één manier goed in.

Verder zijn een wrist pad (polssteun), een PS/2 naar USB en converter en een handleiding inbegrepen. De handleiding is in diverse talen geschreven, behalve het Nederlands. Gelukkig is Engels voor de meeste gamers niet zo’n probleem.

Dit review exemplaar is beschikbaar gesteld door Cyes.nl.