, , , ,

Gameplay (1)

Als je het spel voor het eerst opstart, begint het verhaal zoals net beschreven bij het bedrijf Sarif Industries. Het bedrijf wordt aangevallen door geaugmenteerde soldaten, waarom ze dit doen kom je langzaam maar zeker te weten in het verloop van het spel. De hoofdpersoon, Adam Jensen, die nu als beveiligingsagent werkt voor het prothesebedrijf, gaat de aanvallers te lijf.

Dit is dan ook de eerste keer dat de hoofdpersoon in jouw handen is. Wat dan gelijk opvalt, is dat de tutorials in filmvorm zijn. Het spel pauzeert dan even en legt je haarfijn uit wat je direct na het filmpje moet uitvoeren. De keuze om deze informatieve beelden af te spelen verschijnt altijd in beeld op het moment dat het nodig is. Zo zal je nooit op de feiten vooruit lopen.

Als je voor het eerst in een vuurgevecht komt, dan kom je er al snel achter dat alles om stealth draait. Zo kan je achter elke kast, doos en muur schuilen zodat je ongezien vlak achter je vijand kan komen en hem geruisloos kan uitschakelen. Natuurlijk kan je ook gewoon je wapen pakken en iedereen neerschieten, maar dit is, zeker op de hoogste moeilijkheidsgraad, niet aan te raden. Zelfs op het makkelijkste niveau ben je na een paar schoten al dood en voordat je gezondheid weer volledig is hersteld, ben je zo weer twintig seconden verder. Daarom is het handig om je vijanden te observeren en op de juiste momenten toe te slaan. Omdat Jensen al redelijk snel in het spel augmentaties krijgt, kan je ook nog allemaal gadgets inschakelen om alles wat makkelijker te maken.

Deze gadgets krijg je echter niet zomaar, maar die moet je vrijspelen. Elk van deze speciale upgrades kosten Praxis-punten. Bij elke 5000 xp die je verdient krijg je één Praxis-punt. Met deze punten kan je bijvoorbeeld de mogelijkheid vrijspelen om twee vijanden in één keer geruisloos uit te schakelen, door muren heen te slaan of simpelweg je weerstand tegen schade verhogen. De XP (experience points) krijg je door vijanden te vermoorden, quests te voltooien en computers te hacken. Krijg je het voor elkaar om ongezien een missie te voltooien, dan krijg je nog een extra bonus met XP.