Tijd voor de review van de processor waar velen van ons op hebben zitten wachten. De AMD Bulldozer-processor voor de desktopcomputer, of zoals AMD het tegenwoordig noemt, de FX-series. De belangrijkste twee vragen in deze review zijn dan ook: hoe goed presteert deze processor en waar staat AMD ten opzichte van Intel na de introductie van deze processor?

Voor AMD is deze FX-processor voorlopig het topmodel uit het desktopassortiment. AMD brengt vandaag verschillende FX-processoren op de markt en deze moeten de nieuwe frontlinie van de beste AMD-processoren vormen. De volgende generatie of opvolgers komen pas halverwege 2012. Het is voor AMD dus erg belangrijk om nu goed voor de dag te komen.

De lancering van deze FX-serie is belangrijk voor AMD: het is namelijk voor het eerst sinds 4 jaar dat AMD een nieuwe processorlijn op de markt brengt die een compleet nieuwe architectuur heeft. Alle voorgaande desktopmodellen waren sinds 2007 gebaseerd op dezelfde architectuur. Deze nieuwe architectuur zal dan ook niet op korte termijn gaan verdwijnen, maar zal wederom de nodige jaren meegaan. Wel gaat AMD uiteraard de processoren elk jaar proberen te verbeteren. Zoals de roadmap van AMD er nu uitziet, wil ze elk jaar 10 tot 15 procent prestatiewinst boeken en zullen ook de Llano-processoren straks op deze architectuur gebaseerd gaan worden.

De Llano-serie van AMD is de serie waarbij de CPU en de GPU (grafische kaart) in één processor zijn gecombineerd. De processoren uit de FX-serie die we vandaag behandelen beschikken alleen over een CPU.

Wij kregen van AMD het voorlopige topmodel opgestuurd: de AMD FX-8150, een zogenaamde octacoreprocessor. Een processor met acht cores of in het plat Nederlands 8 rekenkernen. Al moeten we hierbij wel een opmerking maken, want waar Intel één module bakt met bijvoorbeeld vier of zes cores, doet AMD het anders.

De nieuwe architectuur van AMD bestaat uit modules, waarbij elke module bestaat uit twee cores. AMD plaatst echter meerdere modules in één processor om de chip krachtiger te maken. In het geval van de AMD FX-8150 die wij van AMD ontvingen heeft het bedrijf vier modules gecombineerd zodat er een achtcoreprocessor ontstaat. Je zou dus eigenlijk kunnen stellen dat dit vierdualcoreprocessoren in één zijn. Gezien het hier gaat om een architectuurkeuze gaan we de processor echter gewoon een achtcoreprocessor noemen. AMD heeft een mooie afbeelding gemaakt om duidelijk te maken hoe het technisch onderwerp van deze modules eruit ziet. Deze kan je hieronder aanschouwen.