Afgelopen week kregen wij van uitgever Electronic Arts een testexemplaar van de pc-versie van Battlefield 3 op de deurmat geworpen. Om erachter te komen of ontwikkelaar DICE zich aan haar woorden heeft gehouden werden er verscheidene uurtjes gespendeerd aan het afvuren van vrachtwagens vol munitie op tegenstanders en werd er kritisch gekeken naar het feit of Battlefield 3 wel brengt wat iedereen ervan had verwacht, of juist meer of minder.

Battlefield 3 is de directe opvolger van Battlefield: Bad Company 2 en gaat sinds een aantal jaar de terugkerende strijd aan met de Call of Duty-serie, de creatie van haar directe concurrent Activision in de immens populaire shootermarkt. Aangezien deze reeks een grote schare fans kent zal DICE dan ook niet met half werk aan kunnen komen zetten. Het ziet er namelijk naar uit dat zij genoeg concurrentie van Activision kunnen verwachten.

Waar Bad Company 2 zijn voorganger aangenaam verbeterde hopen wij dat dit ook het geval is met het nieuwste deel uit deze reeks. Zo waren er in Bad Company 2 nog wel enkele punten waar nog wat aandacht naar uit mocht gaan. De game was bijvoorbeeld zeker niet bugvrij en er bestond nog enige onbalans in de multiplayer. Wij zijn dan ook vol verwachting aan de game begonnen.

Battlefield 3 lijkt in ieder geval voor DICE en Electronic Arts al een persoonlijk succesje te worden. De lancering van Battlefield 3 was voor Electronic Arts de grootste in haar geschiedenis en daarom mocht de uitgever zichzelf verheugen op aandacht die boven alle verwachting uitsteeg. Gamers ontvingen Battlefield 3 goed, ondanks een nog wat rommelige bèta. Iets wat een groot deel van de spelers zal aanspreken is het feit dat er opnieuw ontzettend veel kapot kan worden gemaakt in de multiplayer en uiteraard mogen de zeer mooie graphics niet vergeten worden.