, ,

MAGIX heeft vorig jaar oktober weer een update van zijn vertrouwde muziekproduct op de markt gebracht: MAGIX Music Maker MX Premium. Inmiddels zijn we aanbeland bij versie 18. Qua uiterlijk en vormgeving heeft MAGIX geen grootste wijzigingen aangebracht in deze versie. Muziekliefhebbers en trouwe klanten van dit programma zullen dat vast en zeker waarderen: zij kunnen gelijk aan de slag.

Uiteraard is MAGIX Music Maker MX Premium 18 geen identieke kopie van zijn voorgangers. De grootste veranderingen zijn zichtbaar als je aan de slag gaat met het programma. MAGIX heeft diverse nieuwe functies en sounds toegevoegd aan deze versie, waaronder de drum engine en lead synthesizer. Deze nieuwe functionaliteiten zullen uiteraard verderop in deze review de revue passeren.

Zoals gezegd zal ik in deze review MAGIX Music Maker MX Premium 18 onder de loep nemen. Voordat je verder leest wil ik je graag attenderen op een tweetal aspecten waardoor deze review enigszins gekleurd kan zijn.

In de eerste plaats heb ik vroeger, misschien wel tien jaar geleden, ook al eens met MAGIX gewerkt. In alle eerlijkheid weet ik niet meer precies welk muziekprogramma en welke versie het was. Ik was daar toentertijd niet bepaald enthousiast over. In mijn ogen was het niet meer dan een eenvoudig klik-en-sleepprogramma: je selecteert een geluidssample, sleept deze naar het arrangerveld en drukt op play. Er was geen kunst aan. Weliswaar klonk het eindresultaat goed en professioneel, maar het is niet de muziekervaring die ik voor ogen had. Dat heeft een flink muzikaal litteken bij me achtergelaten.

In de tweede plaats werk ik sinds enkele jaren met grote tevredenheid met een professioneel muziekprogramma: Fruity Loops, versie 10 inmiddels. Voor dit programma geldt dat je eigen creativiteit de grens is. Fruity Loops heeft ongekend veel mogelijkheden doordat het mogelijk is het programma uit te breiden met VST-plug-ins (VST staat voor Virtuel Studio Technology) om zo nog meer instrumenten aan je collectie toe te voegen en deze nog indrukwekkender te laten klinken. Het zal zo nu en dan gebeuren dat ik een vergelijking trek met dat programma en MAGIX Music Maker. Echter, daarbij moet wel vermeld worden dat Fruity Loops zich ook richt op de professional en ook het tienvoudige kost in aanschaf.

Toch wil ik benadrukken dat ik met een open geest naar dit muziekprogramma zal kijken. De hoofdredacteur van Techzine heeft me toevertrouwd dat er sinds mijn eerste kennismaking met MAGIX veel veranderd is, in positieve zin. Als muziekliefhebber ben ik daar uitermate in geïnteresseerd en sta ik daar ook voor open. Ik ben zeer nieuwsgierig naar dit muziekprogramma, te meer omdat de interface op het eerste oog wel iets weg heeft van Fruity Loops. Een veelbelovende start wat mij betreft.

Na deze persoonlijke ontboezeming kunnen we voortvarend verder gaan met de review.