,

De afgelopen paar maanden zijn er een flink aantal spectaculaire RPG’s op de markt verschenen zoals The Elder Scrolls V: Skyrim, Dark Souls en niet te vergeten Kingdoms of Amalur: Reckoning. Deze spellen beloven die hard-gamers vele uurtjes speelplezier. Tussen al dit RPG-geweld verscheen op 24 februari Asura’s Wrath, een beat ‘em up game die zich het beste laat omschrijven als een combinatie van Aziatische mythologie en science fiction.

Inspiratie

De boeddhistische invloeden in deze game zijn onmiskenbaar. Te beginnen bij de titel. In de boeddhistische cultuur is Asura de benaming van de laagste klasse onder de halfgoden. Deze halfgoden laten zich leiden door hun passie en emoties: vooral woede en trots zijn volgens de overlevering kenmerkende eigenschappen van deze klasse. Een gevecht zullen ze daarom ook niet uit de weg gaan. Volgens de legende zouden deze halfgoden vier tot zes armen hebben. Al deze kenmerken en eigenschappen zien we terug in de hoofdpersoon van deze game. Capcom en CyberConnect2, respectievelijk de uitgever en ontwikkelaar van Asura’s Wrath, hebben hetzelfde gedaan bij de personages Yasha en Deus.

Een ander boeddhistisch element in deze game is de wereld Naraka. Boeddhisten geloven dat als iemand sterft, deze persoon zal reïncarneren. Dit gebeurt in verschillende bestaansniveaus, afhankelijk van hoe men zijn leven heeft geleid. Wie een slecht leven heeft geleid, komt terecht in Naraka. Dit laat zich het best vertalen als hel of het vagevuur, met als groot verschil dat het verblijf in deze wereld niet permanent is. Tijdens de game zal Asura verschillende malen in Naraka ontwaken.

Andere boeddhistische elementen in deze game zijn onder meer karma en mantra, maar daar zal ik hier niet dieper op ingaan. Wie naar de vormgeving van sommige karakters kijkt, zal vast en zeker tal van andere elementen uit de Aziatische cultuur terugvinden. De oplettende gamer zal de vechtstijl, uiterlijkheden en karaktereigenschappen van deze game herleiden naar andere vechtspellen als Dragon Ball en Tekken. De invloed van manga is onmiskenbaar in deze game.

Belangrijker dan deze inspiratiebronnen is natuurlijk de gameplay. Daar zal ik in deze review uitgebreid bij stilstaan. Voordat we daartoe overgaan, zal ik eerst de synopsis van de verhaallijn geven.