Qua hardware heeft Sony met de PlayStation Vita een geweldige prestatie neergezet. De aanwezigheid van een quadcore-processor en GPU betaalt zich uit in grafisch gezien geweldige games, voor een handheld. De toevoeging van een touchscreen is een horde die Sony wel moest nemen, maar ook de toetsen op de Vita werken prima. Het tweede touchpad is een goede toevoeging, mits goed gebruikt, maar dat moet Sony aan de ontwikkelaars overlaten. De LiveArea-software is snel en werkt goed, al oogt en klinkt deze wel wat ‘blij’ voor zo’n serieuze krachtpatser als de Vita, maar dat zien we door de vingers.

Er zijn echter ook onvergeeflijke nadelen aan de Vita. Ten eerste is daar de accu die niet zo lang meegaat als je zou hopen en ten tweede is daar het gebruik van allerlei eigen standaarden voor onder anderen het opladen en de data-opslag van de Vita. Sony weet zichzelf op deze manier te voorzien van extra inkomsten, maar charmant en klantvriendelijk is het niet. Als laatste is er de browser waar Sony nog aardig wat werk aan zou kunnen verrichten.

Al met al heeft de Vita zeker het potentieel om een geweldige handheld te worden, maar veel hangt af van de games die in de toekomst worden uitgebracht voor de handheld. Daarom moet Sony zorgen dat third-party ontwikkelaars een goede begeleiding krijgen. De launch-games hebben wel wat haken en ogen, maar zijn over het algemeen uitstekend te noemen, met als absolute topper Uncharted: Golden Abyss, maar ook ModNation Racers: Roadtrip en WipeOut 2048 mogen er best zijn.

Wat betreft de prijs is de Vita een stuk duurder dan de Nintendo 3DS, maar daarentegen wel een stuk goedkoper dan concurrerende smartphones en ik ben nog altijd van mening dat smartphones het qua spelbeleving echt niet halen bij de handhelds van Sony en Nintendo.
8.0
  • Ongelofelijke hardware;
  • Stevige en mooie behuizing;