Graphics en geluid

Zoals gezegd ontving Blizzard gemixte reacties over de grafische vormgeving van Diablo III. Gamers klaagde steen en been over de te kleurrijke omgevingen welke teveel de kant van World of Warcraft op zou gaan. Wat ons betreft kunnen deze aantijgingen de prullenbak in en heeft Blizzard met de huidige stijl een perfecte sfeer neer weten te zetten. Het is over het algemeen wat minder grauw dan Diablo II, maar het geheel is gewoon veel dynamischer. De wereld "leeft" veel meer dan voorheen en interactieve elementen zijn veelvuldig aanwezig. Kleine details spelen hier ook een belangrijke rol in. Zo liggen er nogal eens rottende lijken in kerkers, zodra je deze onderzoekt op items trek je eerst zijn ingewanden open, waarna er opeens 25 Gold voor het oprapen ligt. Er kan nu niet gelijk gesproken worden over een grafisch hoogstaande game, maar dit zorgt er wel voor dat spelers met een ouder systeem ook van de game kunnen genieten.

Het zijn echter niet alleen de graphics die de sfeer bepalen, de geluidseffecten zijn hierbij misschien nog wel belangrijker. De componist is een bekende voor spelers van andere Blizzard-games, Russell Brower. Hij heeft onder andere de muziek gedaan van de World of Warcraft uitbreidingen en Starcraft II. Met de Diablo III soundtrack heeft hij opnieuw een geweldige prestatie geleverd. Maar ook de overige geluidseffecten zijn zeer goed gekozen, elke hiervan zijn oude bekende uit voorgaande delen, wat stiekem toch een lach op mijn gezicht toverde bij het wederhoren hiervan. Toch is er ook hier een puntje van kritiek. De kwaliteit van de voice-acting is zeer uiteenlopend. Een aantal stemmen zijn, zoals die van oudgediende Deckard Cain, maar zijn er ook tenenkrommend irritatie-opwekkende personages aanwezig, zoals de mannelijke versie van de Witch Doctor en vrouwelijke Monk, alsook een aantal karakters die je onderweg tegenkomt.