De camera-applicatie is wat eigenaardig. Het beeld van de cameralens wordt namelijk aan beide kanten geflankeerd door een brede balk, waardoor het lijkt alsof een deel van het beeld wegvalt. In werkelijkheid is dit echter niet zo en ligt het aan de 8 megapixelmode van de Optimus 4X HD. Als je wisselt naar de W6M-mode, worden de balken doorzichtig en is het hele beeld gewoon te zien. LG heeft er dus wel degelijk over nagedacht.

De linker balk is gereserveerd voor knoppen om naar de galerij te gaan, een foto te nemen of om te wisselen tussen de camera- en videofunctie van het toestel. Aan de andere zijde gaat het om knoppen voor de instellingen, scenes, timer, zoomen en het wisselen van camera. Onderin het scherm worden nog relevante zaken zoals de accustatus, scenemode en andere zaken weergegeven middels een icoontje.

Voor het maken van de foto’s moet ik naar buiten en merk ik dat de verlichting van de knoppen echt onvoldoende is. Met enig tegenlicht zijn de lichtjes gewoon niet te zien. Helaas is het ook niet mogelijk om de lichtjes feller te laten schijnen.

Foto’s

Bij het maken van foto’s is er een dijk aan opties beschikbaar. Zo kan er gewisseld worden van formaat, flitser, helderheid, focus, scene, ISO, witbalans, kleureffect en timer. Verder kan ook een timer, sluitergeluid en een automatische controle worden ingesteld. De laatste optie geeft je de mogelijkheid om foto’s direct na het nemen in te zien, of voor een bepaalde tijd op het scherm te laten staan. Deze functie zal je herkennen van digitale camera’s.

Tijdens het nemen van de foto’s merkte ik dat het de positionering van de cameralens niet zo handig is, in combinatie met de locatie van de sluiterknop. Als je de knop wil indrukken, zal je al gauw met je vinger bovenop de lens rusten en dus geen goede foto nemen. De lens had wat mij betreft beter aan de andere kant van de achterzijde gezeten.

Over de foto’s ben ik aardig tevreden. Ook de foto met flitser komt er goed uit, al moest ik wel meerdere foto’s nemen om een acceptabele foto te hebben, in eerdere instantie was de foto niet scherp genoeg, al stelt de camera van tevoren wel scherp met behulp van de flitser.

Binnen, genomen met goede belichting

Binnen, genomen met slechte belichting en flitser

Het was een mooie dag en dat is ook te zien op de foto’s. De auto glansde erg en dat is lastig voor een camera. Al met al doet de LG Optimus 4X HD het toch zeker niet onaardig.

Buiten, genomen vanaf korte afstand

Buiten, genomen vanaf lange afstand

Volledig ingezoomd op het gebouw blijft de foto toch relatief scherp. De digitale zoom van veel toestellen is niet veel waard. In dit geval is de foto echter nog redelijk aan te gluren.

Buiten, genomen vanaf lange afstand en volledig ingezoomd

Video’s

Ook bij het maken van video’s valt er aardig wat in te stellen. De gebruiker kan aanpassingen maken wat betreft de flitser, het formaat, de witbalans, kleureffecten, geotags, spraak en automatische controle. Opmerkelijk is dat het formaat standaard op 1280×720 staat, terwijl de maximaal ondersteunde resolutie 1920×1080 ofwel full HD is. Een ander opvallend detail is dat bij de opname van video’s standaard niet staat ingeschakeld dat geluid moet worden opgenomen.

De video is qua detail redelijk in orde, helaas is de framerate niet zo hoog als LG belooft, zodat de voorbij rijdende auto’s wat stotterend voorbij komen rijden. Ook merk je dat de autozoom-functie zijn werk probeert te doen en telkens te laat focust op een auto. De geluidsopname is trouwens erg goed te noemen, terwijl er vrij veel wind was die de telefoon parten had kunnen spelen.