, , , , , ,

Als je met zo’n uitgebreid spel als dit te maken krijgt wordt het al snel moeilijk om als ontwikkelaar elk onderdeel echt ruim uit te werken. Hierdoor krijg je al snel het button bashen waar dit soort spellen om bekend staan. Zo moet je bijvoorbeeld bij de 200 meter sprint blijven rammen op de X-knop en net voor de finish nog even een tikje aan de linker stik geven om al vooroverhangend te finishen. En zo gaat dit bij de meeste onderdelen niet anders. De ene keer moet je zo snel mogelijk op de X-knop rammen totdat het balkje vol is en de andere keer moet je juist ritme en timing zien te vinden. En dit is wat je bij 90% van de onderdelen moet doen: Rammen, rammen en nog eens rammen. Gelukkig waren er ook een paar onderdelen met net iets meer diepgang die we even kort doorlopen.

Schoonspringen en trampoline springen zijn meer een soort veredelde Quick Time Events. Het is dan de bedoeling om op het juiste moment de juiste knoppen in te drukken om zo een leuk trucje in de lucht te maken. Erg uitdagend is dit niet, maar het is toch net weer even anders dan het Button Bashen.

Tafeltennis was toch wel een van de wat meer uitdagender sporten. Met de linker stick is het de bedoeling om je mannetje te bewegen en met de rechter stick is het de bedoeling om het ping pong balletje te slaan. Is je timing goed dan geef je de bal extra snelheid en maak je een halve draai met je rechter stick dan kan je je bal zelfs effect meegegeven. Hoewel we na tien minuten het ping pongen wel weer gezien hadden is dit toch een onderdeel met wat meer uitdaging.

Bij het kajakken kwam een beetje tactiek om de hoek kijken. Door de snelle stromingen moet je snel reageren en op tijd bijsturen om de poortjes goed te passeren. Ook het snel omdraaien en het leunen zorgen ervoor dat je meer controle krijgt over je kajak.

Met pijl en boog schieten heb je meer geduld nodig. In totaal mag je drie keer schieten maar als je eenmaal een pijl pakt dan begint er een klok van twintig seconden te lopen waarin je je schot richting roos moet volbrengen. Naast de tijddruk moet je ook rekening houden met de windkracht en waar de vind vandaan komt. Time je dit goed, dan land je pijl midden in de roos.

Bij het 25 meter schieten gaat het weer meer om snelheid. Binnen 4 seconden moet je op 5 schietschijven schieten Met je linker stick moet je dan zo goed mogelijk mikken, om daarna snel op de rechter stick (trekker) een schot te lossen.

Hoewel dit spel meer dan dertig verschillende sportonderdelen kent vonden wij tafeltennis het enige onderdeel waar we even plezier van hadden. De andere onderdelen zijn echt te simpel en uitdaging is dan ook ver te zoeken.

De campaign mode die je kan spelen bestaat uit zes dagen met elk twee onderdelen. Eerst krijg je een kwalificatie ronde waarna je je kunstje nog eens dunnetjes over mag doen in de finale waar je hoogstwaarschijnlijk een gouden medaille wint. De campaign heb je binnen een uur uitgespeeld waarna je hem nog een keer kan spelen op een andere moeilijkheidsgraad. Naast de campaign is er nog “Events Play, Party Play en Online Play”. Wat allemaal hetzelfde betekent: de Olympische Spelen samen met je vrienden spelen, en dit moet ook wel want online is er niemand te vinden. Je mag samen met je vriend om de beurt een onderdeel spelen om te zien wie er het beste is. Ook dit gaat erg snel vervelen omdat de besturing erg makkelijk is en daardoor de uitdaging opnieuw ver te zoeken is.