3min

Tags in dit artikel

, , , ,

Minpunten?

Lege stad


Helaas is de stad ietwat levenloos: je zal amper burgers tegenkomen tijdens het laatste deel van het spel, iets wat toch wel jammer is. Al was het maar om het spel wat interessanter te maken, aangezien veel burgers naar de stadswacht rennen als ze in paniek raken, waardoor je dus ook met burgers rekening moet houden bij het uitdenken van je acties.

De burgers die je tegenkomt zijn over het algemeen een beetje aan het ijsberen en hebben niet echt een doel. Enkele burgers zullen je wel hints geven voor je missie of sidequests, of een beetje achtergrondinformatie vertellen. Behalve de thuisbasis van de rebellen heb ik niet echt de indruk gehad dat ik in een levende stad aanwezig was, puur vanwege het gebrek aan neutrale personen in de levels.

Te makkelijk?


Als je voor de rambo-aanpak kiest, kan het spel erg makkelijk worden. In plaats van alle geheime routes vinden, kun je dan gewoon de eerste de beste vijand aanvallen, waarna er meer vijanden op je af zullen komen. Het uitschakelen van deze vijanden gaat relatief makkelijk dankzij je pistool en kruisboog, en als ze toch dichtbij komen heb je ze met je zwaard zo neer.

Als je die vijanden dan om hebt gelegd kun je verder vrij rondlopen om je doelen te halen. Kom je een nieuwe vijand tegen dan herhaalt dit scenario zich. Je hebt dus telkens korte gevechten, waarna je zonder tegenstanders een stuk door kunt lopen naar het volgende gevecht. Alleen gevechten met de Tallboys -wachters op grote mechanische poten met een boog met explosieve pijlen- zijn echt gevaarlijk, alle andere vijanden zijn amper een bedreiging.


Domme AI


Het sluipen maakt het al uitdagender, maar ook daar kom je soms domme situaties tegen. Zo stak ik een keer een wachter neer zonder dat iemand dat merkte en liet het lijk liggen. Vervolgens kwam er een wachter zijn ronde doen, en kwam hij dit lijk tegen. Na even verwonderd te zijn kwam hij uiteindelijk tot de volgende conclusie: "Must have been the wind", en liep hij verder.

Een van zijn maten is doodgestoken en hij denkt dat het de wind is? Dit soort situaties zul je vaak tegen gaan komen, wat toch wel jammer is. Ook heb ik het idee dat de AI redelijk "blind" is als je in stealth-modus in een donker gedeelte zit. Dit zorgt af en toe voor lachwekkende situaties waarbij jij vlak voor iemand kan gaan zitten in een open kamer, als je maar in het donker zit. Dit is echter niet iets nieuws in stealth-games, en het blijft blijkbaar een lastig punt voor ontwikkelaars.

Outsider?


Ook het hele nut van de Outsider in het spel ontging mij een beetje. Het is natuurlijk een mooie manier om te verklaren hoe Corvo zijn krachten vergaart, maar verder heeft deze persoon eigenlijk helemaal niets te maken met het verhaal. De ontwikkelaars hadden hier veel meer mee kunnen doen dan nu is gedaan, al moet ik toegeven dat de visioen-levels van de Outsider echt briljant zijn vormgegeven.


Save-systeem


Het irritantste dat je waarschijnlijk zelf ook wel zal merken als je voor het eerst dood gaat, is dat de autosavefunctie redelijk slecht is. Zo had ik het eerste level zo goed als uitgespeeld, maar maakte ik een domme fout waardoor ik dood ging. Gevolg: ik kon vanaf het begin opnieuw starten. Geen checkpoints onderweg op vaste punten van het level dus. Dit zorgt er voor dat je jezelf moet aanleren om erg vaak te (quick)saven, zodat je bepaalde situaties opnieuw kunt spelen indien nodig. Ook is het laden van een savegame ietwat apart als je dood gaat, kies je voor de laatste save, dan wordt niet altijd écht de laatste save geladen.

Table of contents