Windows 8

Windows 8

Inleiding

Waar de missie van Windows 7 voor velen duidelijk was, namelijk de problemen van Windows Vista verhelpen, is dat bij Windows 8 nog een stuk minder helder. Voordat we beginnen met het bespreken van hoe we Windows 8 hebben ervaren, zullen we eerst uitleggen waarom Windows 8 nodig is.

Zoals vermeld was de missie van Windows 7 simpel: los alle problemen van Windows Vista op. Niet dat Windows Vista nu zo veel problemen had – die werden vooral veroorzaakt door slechte drivers van fabrikanten – maar toch had het besturingssysteem een slecht imago bij de klant en dat moest worden aangepakt. De meeste van deze problemen zijn succesvol opgelost met Windows 7.

Toen het 2009 was, stelde Microsoft zichzelf de vraag: wat komt er nu aan? Het antwoord op die vraag kwam in het begin van 2010. Dit verhaal komt van anonieme bronnen binnen Microsoft: nog voor de iPad-lancering ging Steven Sinofsky, de man achter Windows 8, naar de CES en zag hij iets wat hem opviel. Hij zag namelijk vingerafdrukken op schermen die niet bedoeld waren als touchscreen. Sinofsky belde snel Redmond en liet weten: "Er zitten overal vingerafdrukken!".

Kennelijk was het zo dat als je eenmaal met een touchscreen hebt gewerkt, je niet meer terug wil naar een non-touchscreen en óók die niet aanraakgevoelige schermen blijft aanraken. De keuze was dus snel gemaakt: the next big thing zou multitouch worden. En gelijk had hij, want enkele weken later verscheen Apple’s iPad, wat één van Apple’s grootste verkoopsuccessen werd.

De iPad vormde voor de consument een compleet nieuwe productcategorie. Het is een mobiel apparaat met enkel een touchinterface en een lange accuduur. Dit terwijl de huidige pc’s het tegenovergestelde zijn: deze zijn vaak niet mobiel en draaien om productiviteit, functionaliteit en het toetsenbord en de muis.

Als we dan even een uitstapje nemen om te kijken naar hoe het met Microsoft gaat als het bedrijf een compleet nieuw product probeert te lanceren in een markt waar het al achterloopt, dan valt op dat dat vaak misgaat. Het ging mis met de Zune HD, een prachtige mediaspeler die helaas zeer slecht verkocht werd en vervolgens uit de schappen werd gehaald. De Microsoft KIN-smartphones die vooral gericht waren op sociale interactie werden een rechtstreekse blamage. Ook Windows Phone geldt nog lang niet als succesverhaal. Het marktaandeel is veel lager dan Microsoft initieel verwachtte, maar er lijkt nu wel schot in de zaak te komen.


Wat Microsoft dus had kunnen doen, was twee versies van Windows 8 maken: één voor de desktop en één voor de tablet. Wij, en Microsoft dus ook, denken echter dat dit de verkeerde beslissing zou zijn geweest en wel om twee redenen: ten eerste falen losse Microsoft-producten vaak, zoals net al verteld. Ten tweede, en misschien nog wel veel belangrijker, heeft Microsoft een andere visie. Het wil de tablet en de traditionele pc samen laten smelten tot één apparaat.

Stel, je zit in de trein en wilt een film kijken, dan pak je je tablet. Wil je vervolgens wat werken aan een Excel-document, dan pak je je laptop. Wil je een boek lezen, dan pak je een werkelijk boek of weer je tablet of een e-reader. Microsoft is van mening dat een besturingssysteem moet ‘schalen’ aan de hand van welke taak je wilt uitvoeren. In plaats van dat je voor elke taak een apart apparaat nodig hebt, wil Microsoft één apparaat voor alle taken.

Een iPad met een dock is namelijk verre van optimaal om écht productief te werken, omdat je dan met een toetsenbord en muis een touchinterface bedient. Voor een laptop met touchscreen geldt hetzelfde, maar dan omgekeerd. Eén interface is dus niet langer voldoende. En dus moest er een nieuw besturingssyteem komen dat voor beide invoermethoden goed werkt. En nieuwe hardware, namelijk de Microsoft Surface-tablets die we hebben gezien.

Deze opdracht is nogal een uitdaging. Sowieso moet er een interface bedacht worden die goed werkt voor touchinput (én muis en toetsenbord), daarnaast moet de huidige interface voor desktops goed blijven werken met muis en toetsenbord. Of dat gelukt is, wordt in dit artikel behandeld.