, , , , , , , , ,

Een stapje terug in de tijd

Het is een donker en duister bos waar we doorheen rijden. Terwijl er een Mexicaans deuntje over de speakers in de auto speelt, ben ik, noch de politieagenten die de wagen besturen, me bewust van wat voor gevaar ons te wachten staat op onze reis naar Raccoon City. De reden dat ik met deze twee voor mij onbekende agenten in een politiewagen zit, is omdat ik op zoek moet gaan naar de vermiste presidentsdochter die voor het laatst is gezien in het reeds vernoemde Raccoon City. Terwijl ik verzonken ben in mijn gedachten, draait één van de agenten zich om en vraagt wat ik zo ver weg van mijn thuisplaats te zoeken heb. Met wat gemompel weet ik ervoor te zorgen dat de agenten de rest van de weg hun mond houden, want een gesprek is op dit moment wel het laatste waar ik op zit te wachten.

Een paar minuten later arriveren we op de plaats van bestemming. “Ik kijk wel even rond”, zeg ik, terwijl de politieagenten in de auto blijven zitten met de geweldige smoes dat ze geen parkeerbonnen willen riskeren. Ik stap uit de auto en haal mijn dienstwapen tevoorschijn. Niet ver van me vandaan bevindt zich een vervallen huis. Op goed geluk baan ik me richting dat huis en hoop dat er iemand aanwezig is. Wat ik niet weet is dat ik vanuit het huis word bekeken door de gleuven van de dichtgetimmerde ramen. De deur van het huis staat open en ik besluit maar eens op onderzoek uit te gaan.

Eenmaal binnen kom ik een man tegen die hout in zijn open haard aan het gooien is. Ik probeer zijn aandacht te trekken, maar de vreemdeling gaat door waar hij mee bezig was. Als tweede poging om de aandacht te trekken haal ik een foto van de dochter van de president uit mijn jaszak en loop ik iets dichter naar de man toe. Ditmaal lijkt het te werken, en de man draait zich om. Ik vraag of dat hij het meisje op de foto herkent. Na wat vreemd gemompel pakt de man een bijl die naast de open haard staat en valt hij me plotsklaps aan. Ik weet de aanval maar net te ontwijken en richt mijn wapen op zijn hoofd. “Staan blijven!”: zeg ik, “staan blijven!”

Maar het heeft geen zin en de man komt langzaam, op een niet menselijke manier, naar mij toe lopen. Ik los een gericht schot op het hoofd en de man valt met bijl en al op de grond. Buiten hoor ik nog net een auto wegrijden. Door het raampje zie ik dat de auto met agenten door diezelfde auto het ravijn in wordt gebeukt. "Ik sta er nu dus alleen voor", denk ik bij mezelf en spring uit het raam van het vervallen huis. Voor me ligt de een lange weg naar Raccoon City. De zoektocht naar de presidentsdochter is begonnen…

Op 11 Januari 2005 mochten spelers zelf in de huid kruipen van Leon S. Kennedy, de hoofdpersoon van het verhaal hierboven. Het spel dat de naam Resident Evil 4 mee kreeg werd razend populair onder het gamend publiek. Sommigen beweren zelfs dat dit één van de beste third-person horror survival-games ooit is. Dit is ook niet zo gek, want het spel wist de spanning constant vast te houden. Niet alleen de omgeving en de vijanden zorgden voor dit succes, maar ook het verhaal was heel belangrijk in dit spel. Een vervolg van deze populaire serie kon natuurlijk niet uitblijven en in maart 2009 zag deel 5 dan ook het licht. Ditmaal werd alle actie naar Afrika verplaatst, maar dit werd niet zo goed ontvangen in de gamewereld. De sfeer, wat juist zo belangrijk is in dit soort spellen, ontbrak. Chris Redfield, de hoofdpersoon uit het vijfde deel, was een militair, en dit was goed te merken. In plaats van tactisch om te gaan met je munitie, moest je je nu eerder een baan schieten door alle ondoden die je tegen kwam.

Capcom, de uitgever van de serie, heeft haar best gedaan om het oude gevoel in dit nieuwe deel als het ware terug te stoppen. Met drie verschillende campaigns, waaronder die van Leon en Chris, kan je weer flink wat uurtjes al vechtend voor je leven, zombies knallen. Of dit net zo’n succes wordt als deeltje vier, zie je op de volgende pagina’s.

Resident Evil 6 wordt uitgebracht voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. Ik testte de Xbox 360-versie van de game. In de prijsvergelijker van Techzine vind je Resident Evil 6 momenteel voor een prijs van 59,99 euro. De PlayStation 3-versie staat op het moment van schrijven eveneens in de prijsvergelijker, met diezelfde prijs van 59,99 euro.