Inhoud, uiterlijk en bouwkwaliteit

Inhoud

In de doos van de Series 5 Ultra touch vind je de ultrabook, acculader en een aantal handleidingen. Samsung heeft er voor gekozen om de prijs van het systeem zo laag mogelijk te houden en dat betekent dus geen aanvullende accessoires zoals muizen, beschermhoezen of adapters.

Dat laatste kan echter wel als een klein gemis gezien worden omdat er geen VGA-poort op de Series 5 Ultra touch zit. We zien steeds vaker dat deze poort vanwege zijn omvang achterwege wordt gelaten, maar veel fabrikanten kiezen er dan voor om alsnog een adapter toe te voegen om de poort in ieder geval alsnog tevoorschijn te kunnen toveren mocht dit nodig zijn. Dat is bij deze ultrabook out-of-the-box helaas niet het geval.

Uiterlijk

De Series 5 Ultra touch heeft een weinig opvallend, maar wel stijlvol uiterlijk meegekregen van Samsung. De behuizing van de ultrabook is voor het grootste gedeelte gemaakt van metaal. Dat levert veel stevigheid op, maar in dit geval ook veel extra gewicht. Hoewel Samsung op de eigen site het lage gewicht van dit systeem meerdere keren aanhaalt, ben ik zelf niet bepaald onder de indruk. Het gewicht gaat toch al richting de twee kilo en je verwacht dat het lager is.

Het gewicht had nog verder op kunnen lopen als Samsung er ook voor had gekozen om de onderkant van de Series 5 Ultra touch uit te voeren in metaal. Het grote gewicht is geen voordeel, maar het metaal is dat wel, dus normaal gezien is het überhaupt moeilijk om een goede keuze te maken in dit opzicht. Ik vind het persoonlijk altijd wel jammer als een bedrijf er voor kiest om een behuizing slechts deels in metaal en deels in plastic uit te voeren, maar dat is persoonlijk.

Bouwkwaliteit

De Series 5 Ultra touch oogt stevig en is dat op de meeste plaatsen ook. Enkel bij het toetsenbord en de touchpad is het geheel wat minder stevig, maar niet zo flexibel dat er frictie ontstaat tijdens het typen dus een groot probleem is dit niet. Het scherm is voldoende stevig en het scharnier voelt stroef aan, wat positief is. Wel klappert het scherm nog een tijd na wanneer de kijkhoek ervan gewijzigd wordt.

Samsung heeft de Series 5 Ultra touch netjes afgewerkt. Er zijn geen plaatsen waar echt duidelijk meer aandacht aan besteed diende te worden en daarmee is de Series 5 Ultra touch gewoon een systeem met een prima bouwkwaliteit.