,

Geluidskwaliteit

Uiteindelijk is het geluid van PC-speakers het belangrijkste. Om dat te testen hebben we de Concept D 500 aan een aantal testen onderworpen. De testen zijn uitgevoerd op een PC, voorzien van een Creative Titanium HD-geluidskaart.

Film

Voor de test is gekozen voor de een recente film: Total Recall, de remake welteverstaan. Een science fiction-film met flink wat actie en waarin de achtervolgingsscene met de zwevende auto’s zeer veel indruk maakt. De bass van de subwoofer is nadrukkelijk aanwezig, maar nooit overheersend. Een mooi gecontroleerd laag geluid wordt gegenereerd. Plaatsing van de dialogen in het stereobeeld is zeer goed en ook duidelijk te verstaan.

Een compleet andere film is de Franse film Intouchables. Een titel waarin de nadruk ligt op de dialogen en de prachtige muziekcomposities. Wederom worden de dialogen perfect weergegeven. Er is zeer veel detail te horen in het geluidsbeeld. De muziek van de film, voor een groot deel bestaande uit instrumentale en klassieke muziek, maar ook wat Disco in de vorm van Earth Wind & Fire, wordt uitstekend weergegeven. Het hoog en laag is perfect in balans. De subwoofer overheerst niet en vult het geheel mooi aan.

Games

Wij wilden vooral een First Persoon Shooter testen, aangezien hier het geluid zeer belangrijk is. Hoe meer detail je hoort en des te meer men kan plaatsen waar het geluid vandaan komt, des te beter voor de gameplay. Als test is gekozen voor de game Battlefield 3. Hier laat de de Teufel Concept D 500 ons wederom niet in de steek. Het detail in het geluid is voortreffelijk. Voetstappen, geluiden van voertuigen en geweervuur zijn duidelijk te onderscheiden en de kleinste details zijn te horen. Wij konden op een gegeven moment aan het geluid van de geweerschoten horen welk wapen er werd gebruikt. Dit is iets wat wij met een gemiddelde stereo-speakerset niet eerder hebben waargenomen. Plaatsing van het geluid was uitstekend, maar dit kan ook ten dele worden toegeschreven aan de Creative Titanium HD-geluidskaart. De bass was af en toe wel iets te nadrukkelijk aanwezig in de wat zwaardere explosies, maar op dergelijk momenten biedt de bass-regelaar uitkomst. Door het niveau iets lager te draaien, was er weer een mooi geheel. Het is dus wel zo dat je per toepassing wat zal moeten tweaken.

Shogun 2 is een game waarin het er allemaal wat rustiger aan toe gaat. Deze strategie-game speelt zich af in Japan, ten tijden van de Samurai en is voorzien van een zeer indrukwekkende soundtrack van authentieke Japanse instrumenten. Het geheel klinkt op de Concept D 500 zeer harmonieus, er is zeer veel detail in het hoog, midden en laag. Tijdens de veldslagen gaat het er iets hectischer aan toe. Er is veel dialoog van de eenheden en natuurlijk heb je ook al het gekletter van wapens, schreeuwen van mensen en al het ander dat bij zo’n veldslag komt kijken. We vallen wellicht in herhaling, maar opnieuw zijn de dialogen zeer zuiver en goed te verstaan. De bass-weergave tijdens de daadwerkelijke veldslag is zeer goed, mooi strak en laag.

Muziek

Als laatste hebben wij gekozen om de muziekweergave van deze set te testen met o.a. het album 21 van Adele. Het geheel klinkt zeer dynamisch en zuiver. Wederom is er veel detail in het hoog, midden en laag. Zelfs op zeer hoog afspeelvolume was het geheel nog zeer zuiver en was er geen sprake van resonantie. Dat laatste zien we wel eens anders, het is een kwaal waar zeer veel goedkopere setjes wel last van hebben.