3min

Tags in dit artikel

, , , , , , , , , , , , ,

Back on the grid

Het begon ooit allemaal zo mooi. Een arsenaal aan wapens, infiltratiemissies met een verborgen wapen, een vijandelijk officiers-uniform en natuurlijk niet te vergeten een exacte kopie van het D-day-gedeelte van de film Saving Private Ryan. Ik heb het natuurlijk over Medal of Honor Allied Assault, het eerste deel van de serie dat speelbaar was op de PC. Hoewel dit het derde deel in de serie is, wordt het vaak gezien als het startpunt van deze succesvolle WO2-shooter. Dit is tevens het begin van de strijd tussen EA Games en Activision in het shooter-genre. Destijds werden de Call of Duty-games onder andere gemaakt door Infinity Ward, bestaande uit ex-werknemers van 2015 inc. dat meegewerkt had aan Allied Assault. Zoals we allemaal wel weten is Call of Duty de grote winnaar van de twee series gebleken.


Maar hoe komt het dat zo’n grootheid in de gamewereld ineens zo snel de verkeerde kant op ging? Het meest simpele antwoord is dat de gameplay altijd hetzelfde is gebleven en dus weinig vernieuwing kent. Een ander mogelijkheid is dat het team wat voor het succes zorgde helemaal uit elkaar is gevallen. Maar de grootste fout die de ontwikkelaars gemaakt hebben is het inruilen van de tweede wereldoorlog voor een moderne setting. Dit ging bij het eerste deel overigens nog wel aardig. Hoewel dit geen kaskraker was, zat er weer een lichte stijgende lijn in de serie, maar helaas gaat die lijn bij dit deel weer tien keer zo hard naar beneden.


Het begint al met het verhaal. Nu moet ik eerlijk toegegeven dat de meeste oorlog-shooters een behoorlijk afgezaagd verhaal hebben. Schurk nummer 6 moet dood omdat hij een bedreiging vormt, maar voordat je hem kan uitschakelen moet je eerst afrekenen met nummer 1 tot en met 5. Medal of Honor maakt er wel een enorm zooitje van. Je begint in een grote haven waar alles explodeert, dan sta je ineens op een metrostation waar de metro voor je neus ontploft, daarna race je ineens door een paar krottewijken met een jeep en voordat je het weet zit je vastgebonden aan een tafel met je maatje, terwijl er een telefoon ligt te trillen op tafel. EA heeft geprobeerd om je meer te betrekken bij het dagelijkse leven van een soldaat als hij geen dienst heeft en heeft tegelijkertijd geprobeerd om het verhaal op het slachtveld voort te zetten, wat resulteert in een ontiegelijk vaag en raar verhaal.

Medal of Honor: Warfighter is verkrijgbaar voor de PC, PlayStation 3 en de Xbox 360. Momenteel vind je de PlayStation 3-variant in Techzine’s prijsvergelijker terug voor een prijs van ongeveer 30 euro. De Xbox 360-variant vind je in de prijsvergelijker eveneens terug voor een prijs van rond de 30 euro. De PC-versie vind je momenteel nog maar ongeveer 24 euro. Daarmee is de game al niet al te duur meer. In deze recensie maakte Techzine gebruik van de PlayStation 3-variant van de game.