, , ,

Bij de aankondiging van de One serie blies HTC direct hoog van de toren over de camera. De 8 megapixel-camera zou in staat moeten zijn om in elke situatie foto’s van hoge kwaliteit te maken, zelfs in donkere omgevingen.

De One X heeft dan geen hardware camera-knop, maar foto’s en filmpjes kunnen aardig vlot worden gemaakt. In het lockscreen kan direct voor de camera worden gekozen. De camera-software die door HTC wordt gebruikt wordt ImageSense genoemd en is vrij uitgebreid en zeer makkelijk in gebruik. Er hoeft namelijk niet gewisseld te worden tussen foto- en video-modus, het beeld wat getoond wordt is voor beide. Onderaan het scherm staat voor beide een knop, zodra je één van de twee aanraakt wordt er direct een foto gemaakt of in het andere geval een video opgenomen.

De opties die met de software komen gaan ook verder dan veel andere smartphone-camera’s. Voor video is het bijvoorbeeld mogelijk om in slow motion te filmen. Foto’s kunnen in HDR worden geschoten, waardoor donkere gedeeltes ook goed getoond worden. Ook de mogelijkheid om automatisch een foto te maken wanneer er wordt geglimlacht is een handige toevoeging, maar is niet uniek. Dankzij de Dropbox integratie kan het geschoten materiaal direct worden geüpload en gesynchroniseerd worden met een computer.

Foto’s

De camera beschikt over een Carl Zeiss lens, dus samen met de verwachtingen die HTC heeft gesteld zijn we zeer benieuwd naar de uitkomst.

In onze standaard tests komt de camera inderdaad niet slecht uit de verf. Zowel binnen als buiten zijn de foto’s van bovengemiddelde kwaliteit, maar niet meer dan dat. Op een regenachtige, grauwe dag komen kleuren nog altijd goed naar voren. Het missen van een echte cameraknop is aan de ene kant jammer, maar bijvoorbeeld scherpstellen kan door op het scherm te tikken, wat prima werkt.

Binnen, genomen met goede belichting.

Binnen, genomen in het donker, met flitser.

Buiten, van dichtbij.

Buiten, van veraf.

Zelfde standpunt, half ingezoomd (4x, digitaal).

Zelfde standpunt, volledig ingezoomd (8x, digitaal).

Video’s

In het opties menu staat vreemd genoeg de opnamekwaliteit ingesteld op 720p, terwijl de camera capabel is om te filmen in de 1080p Full HD resolutie, wat we uiteraard direct aanpassen. Uiteraard zijn ook een beeldstabilisator en autofocus aanwezig.

De geschoten video is helaas wat grauw, maar dat komt net als bij de foto’s door het weer. In dit geval is het resultaat ook minder overtuigend dan de foto’s. Het beeld is op zich redelijk scherp, maar kleuren lijken wat vervaagd. Ook de framerate is niet altijd even stabiel.