, , , ,

Gaming op de Wii U

Als je voor het eerst kennis maakt met de Wii U, zal je mogelijk verbaasd worden door de GamePad. Deze ligt namelijk verrassend goed in de hand dankzij goed gepositioneerde inkepingen en bollingen. Je vingers belanden zonder enkele moeite bovenop de belangrijkste knoppen en vrijwel alles is goed bereikbaar ondanks de afmetingen van de tablet. Je zult enkel moeite hebben met het bereiken van de Home-knop. De tablet is niet zwaar, maar ook niet te licht. Toch voelt deze door het gebruikte materiaal wat goedkoop aan. De controller gaat vier tot vijf uur mee, dat is helaas niet al te lang. Natuurlijk kan je wel doorspelen wanneer je deze op een lader aansluit.

Een slimme functie van de GamePad is de mogelijkheid om te gamen zonder de TV aan te hebben staan. Als je ouders dus rust willen hebben, of juist zelf een TV-programma willen zien, slinger jij gewoon de tablet aan en kan je alsnog gamen, ook al heb je geen TV tot je beschikking. Het kan een hoop gemekker om het recht om de TV voorkomen.

Eventueel kan je ook vanuit een andere kamer gamen, maar de verbinding wordt dan al snel instabiel. De Wii U stond bij mij thuis aan de ene kant van het appartement opgesteld bij mijn TV, maar ik kreeg met de GamePad vanaf de andere kant van het appartement geen verbinding meer met het apparaat. De afstand tot de Wii U mocht in mijn geval ongeveer negen meter bedragen. Verwacht dus niet op voorhand dat je vanuit je slaapkamer kan gamen als de Wii U in de woonkamer staat. Dat hangt af van de situering van de twee ruimtes ten opzichte van elkaar.

Al direct bij het spelen van Nintendo Land wordt het potentieel van de GamePad duidelijk. Ik speelde met meerdere mensen tegelijk een minigame die gebaseerd is op Luigi’s Mansion. Eén speler is een spook, de anderen zijn een karakter met een zaklamp, zij spelen met Wii Motes. Het is de bedoeling dat het spook de zaklamp-spelers te pakken neemt en andersom. Het spook speelt op de GamePad, de anderen gebruiken de TV. Het interessante aan dit spel is dat het spook ziet waar alle spelers zich bevinden, omdat zij op het scherm van de GamePad zichtbaar zijn. De zaklamp-karakters weten daarentegen niet waar het spook zich bevindt, zolang er geen licht op hem schijnt; het is immers pikkedonker, vandaar de zaklampen. Wel voelen zij aan trillingen in de Wii Mote aan wanneer het spook dichtbij is. Hetgeen dat volgt is een bloedstollend spannend spel. Vanaf dat moment is het duidelijk: Voor spellen met meerdere spelers zou de GamePad een geweldige uitkomst kunnen zijn om het zogenaamde

screenen

tegen te gaan. Hierbij geldt dan echter wel dat het altijd meerdere spelers tegen één of maximaal twee spelers met een GamePad is.

Dankzij de ondersteuning van twee GamePads en vier Wii Motes wordt het traditionele multiplayersysteem onderuit gehaald: games worden bij de Wii U geschikt voor maximaal zes spelers tegelijk. Dankzij de schermen in de GamePads hoeft daarvoor niet eens schermruimte opgeofferd te worden, de GamePads tonen immers gewoon hun eigen beeld op de controller zelf.

Door het indrukken van de Home-knop wordt duidelijk dat de Wii U ook een stuk interactiever is dan zijn voorganger. Als je de Home-knop indrukt, krijg je de mogelijkheid om allerlei online functies van de Wii U te raadplegen. Natuurlijk kun je ook als vanouds extra controllers aansluiten op de console vanuit dit menu.