, , , ,

Nintendo eShop, MiiVerse, TVii en Wii U Chat

Nintendo eShop

De Nintendo Wii en 3DS hadden ‘m al, maar de Nintendo Wii U wordt er ook van voorzien: de Nintendo eShop. Voor degene die er nog niet bekend mee is, dit is een online winkel waar gebruikers extra applicaties voor hun Wii U kunnen kopen. Eventueel kan je overigens ook je oude aankopen van de Wii overzetten naar de Wii U. Je kan hier kleine arcade-games kopen, maar ook volledige spellen zoals New Super Mario Bros U. Een mooie functie is ook dat je spellen eerst kan uitproberen, om even te controleren of een bepaald spel wel zo leuk is als dat je verwacht.

MiiVerse

Nintendo heeft voor de Wii U een eigen sociaal netwerk gebouwd. In dit netwerk kunnen gebruikers toenadering tot elkaar zoeken, om elkaar bijvoorbeeld verder te helpen in een game, wanneer ze op een bepaalde plaats vastzitten. Als je dus bijvoorbeeld vastzit in New Super Mario Bros U, plaats je hierover een bericht in de community van de game en vervolgens kan een andere gebruiker weer een bericht achterlaten met instructies, of zelfs een screenshot. Dit kan allemaal zonder dat je de game hoeft af te sluiten. Ook kunnen ze bijvoorbeeld commentaar geven op een level uit een game dat ze wel of niet geslaagd vonden.

Toen Nintendo MiiVerse aankondigde, was het moeilijk voor te stellen dat dit echt een nuttige toevoeging zou worden die veel gebruikt zou gaan worden door de Wii U-gebruiker. Nu ik er zelf mee aan de slag kon gaan moet ik die mening herzien, MiiVerse is een goede, zinnige toevoeging. Zo zie je bijvoorbeeld waar je vrienden mee bezig zijn of wat ze leuk vinden.

TVii

Met TVii belooft Nintendo iets wat we helaas al wel vaker voorbij hebben zien komen, maar nooit werkelijk gekregen hebben. In de Benelux althans. Gebruikers kunnen met TVii on-demand zaken zoals films, series en wedstrijden bekijken tegen een schappelijke prijs. Vaak zien we dat dit soort zaken maar beperkt wordt uitgerold. Zo zitten we ook nog altijd te wachten totdat Netflix eindelijk in de Benelux beschikbaar komt. TVii wordt ergens in 2013 uitgerold en het is dus nog afwachten of de Benelux ditmaal ook verwend wordt met deze service.

Wii U Chat

In de GamePad zit een camera, deze is niet alleen bedoeld voor gebruik in games, maar ook om te kunnen chatten met andere gebruikers. De ultieme toepassing hiervoor zou natuurlijk een Skype-applicatie zijn, maar helaas, die is er niet. Het is ook onduidelijk of die er op termijn misschien alsnog komt, maar vooralsnog moet je het doen met een applicatie die enkel gebruikt kan worden door Nintendo-systemen zoals de Nintendo 3DS en de Wii U.

Met Wii U Chat kan je een videogesprek voeren met vrienden die je op het Nintendo Network hebt aangemeld. Een leuke extra hierbij is dat je ook gebruik kunt maken van de stylus om tekeningen te maken voor elkaar.