Preview (1)

Tien jaar geleden bracht Maxis SimCity 4 uit. Het was tot nog toe de laatste SimCity. Ik heb die game zelf nooit gespeeld, maar weet wel dat de game toen positief werd ontvangen. Helaas kwam er nooit een SimCity 5, maar komt Maxis nu wel met een remake van de game.

In deze SimCity-remake, die op 5 maart uit zal komen, heeft Maxis ten opzichte van de oude games een aantal interessante nieuwigheden geïntroduceerd. Naast de logische vernieuwingen, zoals betere graphics met een nieuwe engine, zijn er ook andere grote wijzigingen. Zo is het niet meer mogelijk om het landschap te vervormen, zijn er meer vervoermogelijkheden en is er een multiplayermode.

In de SimCity-multiplayer is het mogelijk om in één regio meerdere steden aan te maken. Jij kunt dan de ene stad leiden, terwijl een van je vrienden burgemeester wordt in een andere stad in dezelfde regio. Vervolgens hebben jullie de mogelijkheid om met elkaar samen te werken. Zo is het mogelijk om de watervoorziening uit te wisselen, om bij de ander afval op te halen en meer. Ook is het mogelijk om samen te werken aan een Great Works, een monument.

Ik speelde een aantal weken eerder de eerste gesloten bèta en gedurende het afgelopen weekend de tweede gesloten bèta van SimCity. Helaas werd de game na 1 uur steeds gereset en zaten nog lang niet alle mogelijkheden van het spel er al in, maar het gaf wel een goede indruk van de game, tenminste, tijdens het eerste uur van de gameplay.

Voor degenen die geen idee hebben hoe SimCity in zijn werk gaat, zal ik het even snel uitleggen. Je begint met een weg, die je aanlegt vanaf de hoofdweg. Om die weg bouw je huizen, winkels en industrie. Eigenlijk plaats je zones en gaan de Sims, zodra jij die zones hebt geplaatst, langs de weg, aan de slag met het bouwen.

Zodra je stad groot genoeg is, moet je gaan denken aan het opzetten van diensten. Je Sims worden ziek, er worden bankovervallen gepleegd en huizen vliegen in brand. Er is behoefte aan onderwijs, openbaar vervoer, riolering, een vuilophaaldienst en meer, veel meer. Het is aan jou om die zaken op te zetten, zodat alle Sims er gebruik van kunnen maken en dat allemaal te doen zonder de stad failliet te laten gaan.

Soms krijg je te maken met een ramp. In de tweede gesloten bèta vond bij mij een zombie-uitbraak plaats. In de uiteindelijke game kun je getroffen worden door Aliens, aardbevingen en meteorieten. Je zult na die ramp daar ook op moeten reageren, om jezelf beter te beschermen tegen een ramp in de toekomst.

Wat opvalt aan de game is dat deze erg kleurrijk is. Niet alleen de stad zelf, met kleurrijke gebouwen, voertuigen en een prachtig oog voor detail. De skyline van de stad wordt nog mooier als de zon ondergaat en de stad zich in het nachtleven begeeft. Ook mooi ogend zijn de statistieken van je stad. Deze worden niet als een saaie spreadsheet getoond, maar worden als een laag over de stad heen gelegd. Hierdoor kun je eenvoudig zien in welke wijken bijvoorbeeld het meest verdiend wordt, waar veel vervuiling plaatsvindt, welke bewoners in welke wijken het gelukkigst met je zijn en meer, veel meer.