, , ,

Het is alweer ruim een jaar geleden dat we de laatste router op de pijnbank hebben gelegd. Het werd dus hoog tijd dat er weer wat routers aan de tand worden gevoeld. Aangezien het kantoor van Techzine inmiddels ook is verhuisd, het zij maar enkele meters, moesten we ook onze testmethode herzien. Dat hebben we dan ook gedaan.

Aangezien vrijwel alle routers tegenwoordig met de term dual-band strooien, wat betekent dat ze een netwerk uitzenden op zowel de 2,4 GHz- als 5 GHz-band, hebben we besloten deze netwerken ook samen te testen in plaats van afzonderlijk. Waar we voorheen de banden één voor één inschakelden, staan ze nu beide aan tijdens het testen. Ook hebben we besloten over te stappen op externe WiFi-dongles die over de laatste WiFi-technologieën beschikken, zodat dat nooit de beperkende factor kan zijn. De laptops van vandaag de dag lopen toch echt een paar stappen achter op de WiFi-technologie.

Aangezien de testmethode is veranderd, gebruiken we de oude scores niet meer. Verder hebben we een hele hoop routers op dezelfde dag getest, zodat de interferentie van signalen vrijwel gelijk is. Wij testen de routers in een kantorencomplex met vijf concurrerende netwerken. Het kan dus zijn dat de routers in jouw omgeving net iets sneller of iets trager werken, omdat er meer of minder interferentie is. Dat is afhankelijk van het aantal netwerken dat voor interferentie zorgt.

In deze review staat de Netgear N600 Wireless Dual Band Gigabit Router op het programma, dat is een hele mondvol, vandaar ook dat we de productcode gebruiken in deze review: WNDR3800. De Netgear WNDR3800 is een zogenaamde midrange-router en is te verkrijgen voor een prijs vanaf 99 euro. Er zijn routers te koop die een heel stuk minder kosten en er zijn routers te koop die het dubbele of driedubbele kosten. Voor een gemiddeld gezin zou dit een prima router moeten zijn, maar in deze review moet blijken of dat inderdaad zo is.

De router wordt geleverd in een doos tezamen met een stroomadapter, een pakwerk aan boekjes en een gele netwerkkabel. Ook wordt er een losse standaard bijgeleverd, waarmee maar liefst drie mogelijkheden zijn om de router te plaatsen. Plat op zijn onderkant, rechtop of middels een paar schroeven aan de muur via de voorgegoten inkepingen aan de onderkant. Helaas voor ons heeft Netgear de router dichtgeschroefd met speciale schroefjes, waarvoor wij geen gereedschap op voorraad hebben. Een blik aan de binnenkant is ons hiermee ontnomen.