Hardware en bouwkwaliteit

Hardware

De BlackBerry Z10 is absoluut het vlaggenschip van BlackBerry, maar de hardware die is gebruikt in dit toestel is zeker niet de absolute top. We vinden vergelijkbare hardware in de meeste Windows Phone-toestellen en enkele midrange Android-smartphones. Hiermee laat BlackBerry dus eigenlijk meteen zien dat BlackBerry 10 niet zo’n zwaar mobiel besturingssysteem als Android is en juist meer overeenkomsten heeft met Windows Phone.

Het wil echter ook zeggen dat BlackBerry nog veel betere toestellen kan maken als het dat zou willen. Ook zou het beter op prijs moeten concurreren met high-end Android-smartphones, omdat die waarschijnlijk een stuk duurder zijn om te fabriceren.

De BlackBerry Z10 is voorzien van een Qualcomm Snapdragon S4 dual-core processor met een kloksnelheid van 1,5GHz. De GPU waarvoor BlackBerry heeft gekozen is de bekende Adreno 225. Deze combinatie van CPU en GPU is dezelfde als de standaard Windows Phone 8-toestellen. De hoeveelheid werkgeheugen is echter wel hoger dan bij de gemiddelde smartphone, de BlackBerry Z10 beschikt namelijk over 2GB aan werkgeheugen. De opslagcapaciteit is wel weer een bekend verhaal, het toestel beschikt over 16GB aan interne opslagcapaciteit, welke kan worden uitgebreid met een micro SD-kaartje van maximaal 64GB.

Het scherm van 4,2 inch beschikt over een HD-resolutie van 768 bij 1.280 pixels. Dat levert een hoog aantal pixels per inch van 355 op. Voor een toestel met een HD-resolutie is dit vrij hoog, we hebben echter al schermen voorbij zien komen met een nog hoger aantal pixels per inch. Goed voorbeeld hiervan is de Sony Xperia Z, met 441 ppi.

BlackBerry heeft gekozen voor twee camera’s, een 2 megapixel camera aan de voorzijde en een 8 megapixel camera aan de achterzijde. Video’s kunnen ook worden opgenomen met deze twee camera’s, de camera aan de voorzijde kan in 720p opnemen met 30 frames per seconde (fps), terwijl de camera aan de achterzijde in 1080p kan opnemen met 30 fps. Tot slot is er nog een LED-flitser aanwezig aan de achterzijde.

BlackBerry heeft ook gedacht aan connectiviteit, in de vorm van Bluetooth 4.0, Wifi a/b/g/n dual-band en HSDPA (3G). Er komt ook een aparte 4G-variant van de smartphone. Beide varianten komen in het zwart en het wit op de markt.

Bouwkwaliteit

Een ander belangrijk punt van een vlaggenschip is de bouwkwaliteit. BlackBerry heeft duidelijk aandacht besteed aan het uiterlijk en het materiaal. Gelukkig kunnen we zeggen dat het bedrijf ook de bouwkwaliteit niet uit het oog is verloren. We hebben het toestel goed bekeken, kracht gezet op het scherm, op het toestel, op de behuizing en we zijn daar zeer tevreden mee. Het scherm vertoont alleen bij zeer zware druk een verkleuring, bij normaal gebruik absoluut niet. Ook is er geen speling te ontdekken op de behuizing, de knoppen zijn goed in de behuizing verwerkt en ook daar zit geen speling op. Bovendien voelen de knoppen veel hoogwaardiger aan dan fysieke knoppen van veel andere toestellen.

De afwerking van het toestel is verder gewoon zeer goed, het heeft alles bij elkaar een echte high-end- en luxegadget-uitstraling, misschien zelfs wel een beetje chique.