Review: Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Hear no evil, see no evil

Graphics
Grafisch gezien is het niet één van de mooiste spellen die ik op deze generatie consoles heb gezien. Sterker nog, A Realm Reborn scoort maar net voldoende qua grafische kracht. Maar gaan we dit spel vergelijken met andere MMORPG’s, dan kom je al snel tot de conlusie dat dit juist een van de mooiste spellen is in het genre.

Hoewel het er allemaal erg korrelig uitziet en veel voorwerpen zaagranden hebben, neemt het niet weg dat het gewoon een prachtige omgeving is om te verkennen. Ook bewegingen zien er veel levendiger uit dan de gebruikelijke online game, waar sommige ontwikkelaars al moeite hebben met de gezichtsuitdrukkingen.


Helaas is het zo nu en dan wel enorm druk op je scherm, met alle andere spelers die op dat moment aan het gamen zijn. Natuurlijk is dit logisch, maar het tast wel de framerate aan. Gelukkig komt dit niet al te vaak voor en zal je in de uitgestrekte woestijngebieden een stuk minder loslopend volk hebben.

Geluid
Wat al gelijk opvalt is dat de tussenfilmpjes niet zijn ingesproken, op een enkele na. In de meeste gevallen kan je dus alleen de voortgang van het verhaal lezen. De enkele keer dat er wordt gesproken tijdens een filmpje is het zo slecht vertaald naar het Engels dat Square Enix dit beter achterwege had kunnen laten. Nu hebben de meeste spellen in dit genre geen voice-overs, maar dit had juist de meerwaarde kunnen geven die het spel zo hard nodig heeft.


Aan de andere kant is er altijd wel een magisch achtergrondkoortje bezig, wat zorgt voor de algemene sfeer in dit spel. Elk gedeelte kent weer een andere sfeer en dat laat de muziek ook goed merken. Ook tijdens de gevechten komt er een gepast geluid uit je boxen, wat er toch weer voor zorgt dat je binnen een paar tellen in de wereld van A Realm Reborn wordt gezogen.