Ere wie ere toekomt

Iedereen heeft het er de laatste tijd over. De game van het jaar, of misschien zelfs wel van de huidige generatie consoles is laatst uitgekomen. Ik heb het hier natuurlijk over GTA 5.

Het is misschien een beetje vreemd om op deze manier te beginnen met dit artikel, maar er was ooit een tijd dat de eer van game of the year gereserveerd was voor de Japanse serie Final Fantasy. Als je oudere generaties gamers vraagt naar hun avonturen in de fantasiewerelden die tot leven kwamen op de NES (Nintendo Entertainment System) zijn er weinig gamers die negatieve feedback geven op deze serie. Hoe komt het dan eigenlijk dat het nieuwe deel zo erg in de schaduw verkeert?

Om te beginnen is de serie al een tijdje haar magie kwijt. Het begon allemaal bij deel 13 dat niet erg goed werd ontvangen door het publiek. De gameplay werd gezien als saai, het verhaal was niet interessant genoeg en het miste gewoon de sfeer die elke andere Final Fantasy-game wel had. Daarna zijn er nog een paar vervolgen geweest in hetzelfde universum die weer iets beter werden ontvangen, maar echt ontzettend succesvol zijn de games nooit geworden.

Square Enix heeft na de release van Final Fantasy XIII al heel snel een MMORPG (massive multiplayer online role playing game) uitgebracht voor alle huidige consoles. Deze game had simpelweg de naam Final Fantasy XIV met zich meegekregen. Deze game was echter zo’n afgang, dat de status die de serie ooit had in één klap was verdwenen. De werelden waren veel te leeg, de quests waren niet uitdagend genoeg en grafisch gezien was het ook niet veel bijzonders. Final Fantasy was ten dode opgeschreven.

Totdat de grote uitgever uiteindelijk besloot om deel XIV van de grond af aan opnieuw op te bouwen. Helaas was de naam van het online spel toen al zo ver aangetast dat de media er veel minder aandacht als gebruikelijk aan heeft besteed. Dit is erg jammer, want het is duidelijk te zien dat Square Enix ditmaal flink zijn best heeft gedaan. Er zijn ontzettend veel punten verbeterd en het kan daardoor weer oprecht een Final Fanatsy-game worden genoemd. Waarom? Dat lees je in deze review!

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn wordt door Square Enix uitgebracht voor de PC en PlayStation 3. Deze games vind je in de prijsvergelijker voor respectievelijk 30 en 33 euro. Er komt in 2014 ook een versie voor de nog te lanceren PlayStation 4 op de markt.

Zoals bij veel MMORPG’s zit het inkomstenmodel niet in de verkoopprijs van het spel, maar in een maandelijks abonnement. Bij aankoop van Final Fantasy XIV: A Realm Reborn krijg je één maand gratis, daarna betaal je 10,99 euro per maand. In mijn ogen is dat aan de hoge kant. Een leuk detail is dat je account dan geschikt is voor gebruik op de PC én de PS3. Spelers van deze twee platforms worden ook in dezelfde wereld geplaatst.