,

Geluidskwaliteit

De Toshiba SBM1W heeft via de meegeleverde afstandsbediening keuze uit drie standen die de gebruiker de mogelijkheid bieden om de soundbar in te stellen op het type geluid dat op dat moment afgespeeld wordt. Zo kan er gekozen worden uit een film-, muziek- en game-stand. Omdat het apparaat bedoeld is om op de televisie aan te sluiten, zijn dat allemaal standen die je ook echt nodig hebt. Ook kun je met de afstandsbediening aangeven of je de 3D-geluidsstand aan of uit wilt zetten. De optie om dit uit te zetten had gewoon weggelaten mogen worden, omdat er weinig overblijft van het geluid wanneer je de 3D geluidsstand uitschakelt.

Overigens is het helemaal openzetten van het volume af te raden, omdat bij luidruchtigere stukjes duidelijk naar voren komt dat het apparaat hier moeite mee heeft. Vooral bij harde, hoge geluiden merk je dat de SBM1W er moeite mee heeft en een storing in het geluid geeft.

Film

Het goed weergeven van het geluid van een film is misschien wel een van de moeilijkste dingen voor een soundbar. Het verschilt immers heel erg per film hoe het geluid afgesteld moet zijn. Bij een actiefilm wil je de explosies kunnen voelen, maar bij een drama wil je dat de dialogen goed worden weergegeven en hierbij mag er juist weer niet te veel bass inzitten.

Als eerste hebben we een actiefilm opgezet. Hiervoor hebben we gekozen voor de film The Expendables. In deze film komen genoeg explosies voor, die voornamelijk de subwoofer van de set aan de tand voelen. Tijdens het kijken van de film merkte ik dat de subwoofer het prima deed, alhoewel ik wel aanraad om bij het kijken van zo’n actiefilm toch de game-stand te gebruiken.

Wanneer je bij een gedeelte komt waarbij gesproken wordt, is de subwoofer echter te enthousiast en trilt de subwoofer te duidelijk mee met de stem. Hierbij is het dan ook aan te raden om de mini soundbar van de game-stand af te halen en hem bijvoorbeeld op film of muziek te zetten.

Je bent voor een goede beleving van het geluid dus continu aan het switchen tussen de verschillende geluidsstanden. Hierdoor merk je duidelijk dat het een wat goedkopere soundbar is, die een beetje afwerking mist. Als je continu van stand moet wisselen, kun je natuurlijk minder ontspannen een film kijken.

Bij wat rustigere films werkt de filmstand wel goed en zal het minder nodig zijn om constant te wisselen tussen de verschillende standen.

Muziek

Bij het afspelen van muziek presteert de soundbar ook prima gezien de prijs die je voor het apparaat betaalt. Je zult tijdens het luisteren van muziek niet weggeblazen worden, maar dat mag je dan ook niet verwachten van een apparaat uit deze prijsklasse.

Waar er bij het afspelen van films vaak nog een te sterk overheersende bass was, heb ik hier bij het luisteren naar muziek geen last van gehad. Het geluid kwam sowieso meer uitgebalanceerd over dan bij het kijken van films, want ook de midden en hoge tonen worden goed weergegeven. Door de 3D sound-stand is het geluid voller en geeft het geluid de illusie van alle kanten te komen.