, ,

De DV Action! Pro

Ik heb nog nooit echt een videobestand bewerkt of iets wat erop lijkt, dus ik was erg benieuwd hoe de DV Action! Pro van Hercules presteerde, en of video bewerken echt zo makkelijk is als hun beweerde! In de doos troffen we het volgende aan:

• De shuttle pro.
  • Twee installatie cd’s.
  • Een PCI Firewire kaart. (met drie aansluitingen)
  • Een kabel. (Firewire naar DV aansluiting)
  • En een uitgebreide handleiding.
  • Twee velletjes met knopaanduidingen (één vel is blanco)

Dat er een PCI kaartje bij zit met 3 Firewire aansluitingen is erg handig en doordacht van Hercules. De meeste nieuwere pc’s zijn al voorzien van minimaal één of meerdere Firewire poorten, maar oudere pc’s hebben er geen, en een paar extra kan natuurlijk nooit kwaad! De “shuttle pro” zoals Hercules hem noemt is een erg handig object waarmee je snel en doeltreffend bepaalde handelingen kan verrichten zoals van frame naar frame bladeren, doorspoelen, knippen, plakken etc… De shuttle pro lijkt een beetje op een uitvergrote muis die erg plat is. De shuttle pro heeft dertien knoppen die je naar eigen hand kan programmeren. Op de knoppen (negen van de dertien) zitten plastic hoesjes, die je met je nagel of een mesje eraf kan peuteren. Nadat je de plastic hoesjes eraf gehaald hebt, kan je de teksten of logo’s van de geprogrammeerde functie’s eronder plaatsen en de plastic kapjes weer op hun plaats brengen voor een mooi en overzichtelijk geheel. De shuttle pro word aangelsoten doormiddel van een USB aansluiting.

Bij de DV Action! Pro word er aardig wat software geleverd, namelijk:

• Ulead MediaStudio Pro 6.5 DVD SE
  • Adorage Magic Vol. 2 LE
  • Ulead Cool 3D 3.0 SE
Met Ulead MediaStudio Se kan je dus al je videobestanden bewerken zoals jezelf wilt. Of het nu gaat om ondertiteling, speciale effecten, geluidseffecten, overgangen etc.., je kan het er allemaal mee bewerken. Met Adorage Magic Vol. 2 LE krijg je er nog eens 700 speciale effecten en overgangen extra bij! En ik moet zeggen dat je dan echt niet meer weet welke je wilt hebben ;) Als laatste krijg je Ulead Cool 3D 3.0 SE erbij, zodat je snel en vooral mooie 3D teksten op het scherm kan toveren. Met al deze software kan je bijna alles doen wat een professionele montageman kan doen!

De test:
We nemen een drietal filmpjes die we met een camera gefilmd hebben. Hierna starten we Ulead MediaStudio Pro op die bij de DV Action! Pro geleverd wordt! In MediaStudio Pro heb je een viertal vensters, namelijk:

• Een previewvenster.
  • Een bronvenster.
  • Een productiebibliotheek.
  • En de tijdlijn.
In het previewvenster kan je, je montage bekijken waar alle effecten worden toegepast en worden getoond. In het bronvenster zie je de originele video en audio elementen, die je eventueel met de Shuttle Pro kan bewerken. (lees: knippen en plakken) In de productiebibliotheek vind je alle elementen die je kunt gebruiken voor je montage, zoals video’s, geluiden, speciale effecten en overgangen etc… Als laatste hebben we de tijdlijn, op de tijdlijn(en) staan verschillende sporen, zoals videosporen, geluidssporen etc… zo kan je het geluid en video etc… makkelijk op de juiste tijd laten beginnen en invoegen, zodat alles synchronisch verloopt.

Nadat ik dit allemaal door had ben ik begonnen een drietal filmpjes te bewerken tot één filmpje. Als eerste voegde ik de 3 filmpjes samen. (doormiddel van de tijdlijn) hierna heb ik tussen de tweede en het derde filmpje een mooie overgang gemaakt. De eerste overgang was de klok overgang, je kent het wel zo’n filmklok die van tien naar nul aftelt, maar dan zonder de getallen. De tweede overgang was het zogenaamde omslag overgang, hiermee lijkt het net alsof er een bladzijde word opengeslagen. Bij elk van deze overgangen kan je de tijd instellen hoelang de overgang erover moet doen om naar het andere filmpje te gaan. Het eerste filmpje speelde zich in de zomer af en ik wilde er iets leuks van maken met een bepaald effect, en het effect dat ik gebruikt heb was sneeuw! Zo kan je het in de zomer toch nog laten sneeuwen :D

Na dit speelse video-bestandje te hebben gemaakt is het tijd om het video-bestandje te branden. Dankzij de Ulead DVD plug-in kan je snel en doeltreffend een cd branden. Of je er nu een vcd, svcd of gewoon een heuse dvd met menu’s etc.. wil maken, het maakt niks uit het kan allemaal! Je kan eventuele achtergronden van menu’s instellen evenals achtergrond geluiden etc.. nog even op het knopje branden drukken en binnen een kwartier ligt het cd’tje of dvd’tje in je dvd speler, zo makkelijk gaat het!