3min

Tags in dit artikel

I see a red door and i want to shoot it Black

Praat je over een shooter, dan praat je over wapens en het liefst zoveel mogelijk wapens die zoveel mogelijk impact hebben. Dat brengt ons meteen bij de volgende twee beloftes:

Quote:

Waanzinnige vuurkracht
De grootste en beste wapens, geïnspireerd op schiettuig uit klassieke Hollywood actiefilms als The Matrix, Terminator 2 en Predator.

Laat ik meteen maar met de deur in huis vallen, deze belofte komt Black namelijk niet echt na.
Alle wapens in het spel hebben wel bepaalde eigenschappen en zijn ook uitgebalanceerd, maar enorm groot en futuristisch wapentuig zul je niet aantreffen.

Veel geknal, weinig wol?
Wapens in Black zijn ruwweg in drie categoriëen in te delen, namelijk close-range, mid- en longdistance en explosief.
In de close-range serie hebben we het standaard pistool, de Spas 12 shotgun, de Mac 10 en de Uzi. Voor al deze wapens geldt dat je vrij dichtbij je slachtoffer moet staan, wil je er veel mee kunnen uitrichten. Aangezien je, zoals eerder gezegd, vaak op bezinetanks en dergelijke wilt knallen, zul je niet veel gebruik maken van deze wapens, tenzij je je een keer door een gebouw heen moet werken.

In de mid- en longrange hebben we de Ak-47, MP5, M16 en G36C en ook nog een sniperrifle. De meeste van deze wapens kunnen ook nog van een geluiddemper worden voorzien, maar de reden daarvan is me vooralsnog niet echt duidelijk.
Er is wel een level waarin je door een bos moet sluipen en mannetjes met headshots in alle stilte kan afknallen, maar zodra je met je stille wapen op een benzinetank schiet heb je alsnog veel lawaai en is het toch weer knallen geblazen.
De sniperrifle komt in specifieke missies voor en is best een leuke afwisseling tussen het groffe schietmateriaal.


Als laatste zijn er nog de explosieve wapens, zoals de RPG en handgranaten. De levels waarin je een RPG moet gebruiken zijn verreweg het meest spectaculair. Een handigheidje met de granaten is dat je ze ook tijdens de vlucht kan beschieten, zodat ze eerder ontploffen.
Al met al dus vrij standaard wapens en ikzelf maakte het meeste gebruik van de mid- en longrange wapens en de RPG/granaten.

Overigens kun je maar twee wapens tegelijkertijd met je meedragen, wat mede bijdraagt aan het feit dat je weinig van wapen zult wisselen.

Gedetailleerd schiettuig
Alle wapens zijn wel erg mooi gedetailleerd en kunnen zogezegd soms worden voorzien van een add-on in de vorm van een geluiddemper.
Erg realistisch is ook het feit dat je beeld wazig wordt als je van magazijn moet wisselen. Omdat je je dan op je wapen moet focussen, kun je niet meer op de omgeving letten, waardoor je weinig meer ziet. Het is dan wel opletten geblazen want je vijand zal aanvallen als je je wapen herlaadt.

De geluiden bij de wapens klinken erg mooi en realistisch en de impact van de kogels op verschillende materialen zijn ook voorzien van de juiste en mooie geluidseffecten.
Elke wapen spuugt ook netjes kogelhulsen uit en die blijven tijdens het level gewoon liggen, dus ook als je later terugkomt. Dat geldt overigens ook voor dode tegenstanders en de magazijnen die ze hebben laten vallen.


Quote:

Vier wapens zijn beter dan één
Extra vuurkracht en communicatie verhogen de spanning nog meer, omdat je ondersteuning krijgt van drie getrainde specialisten.

Gelukkig hoef je niet alles alleen te doen in Black, want regelmatig wordt je geholpen door een ander lid van de speciale eenheid. Maar is dat eigenlijk wel gelukkig en wordt de spanning erdoor verhoogd?

Spanningswisselingen
In een bepaald level wordt je ondersteund door een sniper die je zo nu en dan laat weten of er om het hoekje vijanden te zien zijn. Op sommige momenten zei de sniper dat er vijanden aan mijn linkerkant zaten, dus ik duik de hoek om en begin te knallen. Dat bleek echter overbodig, want de sniper had besloten om dat alvast voor mij te doen, waardoor de mannetjes al eerder dan ik het hoekje om waren. De spanning werd dus wel verhoogd, maar ook meteen weer de grond ingeboord.
Wat mij betreft hadden ze in een no-nonsense shooter zoals Black de teammaatjes wel achterwege mogen laten dus.