2min

Tags in dit artikel

Conclusie

Nu we alle beloftes gehad hebben kunnen we de balans op gaan maken. Hebben EA en Criterion zich aan hun beloftes gehouden en hebben die beloftes uiteindelijk nog een negatieve invloed op het spel?

Black heeft mij positief weten te verrassen. Criterion heeft duidelijk haar best gedaan op de graphics en het geluid en het resultaat is er op dat gebied ook zeer zeker naar. EA heeft wat dat betreft geen woord teveel gezegd. Black is duidelijk een shooter geworden waar de nadruk ligt op pure fun en actie, maar ik heb het idee dat Criterion en EA zich zo gefocussed hebben op het ‘alles kan stuk’-concept, dat sommige zaken uit het oog zijn verloren.

Zo hadden de vijanden wat mij betreft wel iets meer een uitdaging mogen vormen. De strategisch geplaatste explosieve objecten zijn goed bedacht door Criterion en geven je toch een beetje het gevoel dat echt alles stuk kan. De kans dat het spel daardoor enigszins repetitief wordt ligt echter wel op loer en dat maakt de herspeelbaarheid van Black wel lager. In dat licht is het ook erg jammer dat er geen multiplayermodus aanwezig is, maar wellicht zien we die terug in een mogelijke Black 2 op de Xbox 360?

Toch kan ik Black shooterfanaten met een Xbox zondermeer aanraden. Ook als je Tom Clancy en zijn tactische shooters helemaal zat bent en eens gedachteloos wil knallen en slopen kun je Black met een gerust hart aanschaffen. Het ontbreken van een verhaal is misschien lichtelijk teleurstellend, maar de kick van het slopen maakt dat ruimschoots goed.

Als je Black eenmaal gespeeld hebt, zul je het heerlijke sloopgevoel zeker gaan missen in andere shooters. "Once you go Black, you never go back": slopen is tof, dat zouden we in alle shooters moeten hebben!
8.0
  • Goede graphics;
  • Goed geluid;
  • Heerlijk knallen en slopen;
  • Once you go Black, you never go back!
  • Vijanden niet uitdagen genoeg;
  • Enigszins repititief;
  • Lage herspeelbaarheid.