5min

Tags in dit artikel

, ,

Introductie

Ik zie het nog dagelijks: mensen die achter het stuur met hun telefoon in de hand aan het bellen zijn. Daarbij letten ze slecht op mutaties in het verkeer, rijden ze te langzaam, slingeren ze half op de andere rijstrook en geven ze geen signaal wanneer ze een ander inhalen. Het mag niet, er staat een boete van 230 euro op en het is gevaarlijk, maar erg zwaar wordt er helaas niet meer op gecontroleerd. Dus zijn er klaarblijkelijk genoeg mensen die de regels aan de laars lappen, met alle gevolgen van dien.

Toch zijn er eenvoudige oplossingen, de Freeway van het Deense Jabra is er daar één van. Ik liep zelf tegen het probleem aan dat mijn tweedehands auto geen ondersteuning voor Bluetooth heeft. Ik had geen zin om op dit moment de hele radio te vervangen, met radio’s met Google’s Android Auto en Apple’s CarPlay in het verschiet. Ik vond in de Freeway mijn oplossing. Omdat de Jabra Freeway al langere tijd op de markt is, houd ik het bij een kort artikel. Het zal je met deze wetenschap in het achterhoofd wellicht ook niet verbazen dat de Freeway helaas geen Bluetooth 4.0 ondersteunt. Over de accuduur verderop meer.


De Freeway is een carkit die je makkelijk aan de bestuurderskant aan het zonnescherm van je auto kunt bevestigen, dankzij een flexibele metalen clip op de achterzijde. Op die manier is het product ook makkelijk te bereiken als je een knop wilt indrukken. Een verbinding met je telefoon leg je via Bluetooth en je kan desgewenst ook meerdere apparaten koppelen. Het laatst aangesloten apparaat wordt dan als primair gezien. Ook kan je de carkit gebruiken om muziek vanaf je telefoon af te spelen, het geluid wordt verzorgd door drie geïntegreerde speakers.

Jabra levert de Freeway in een verpakking met enkele boekjes, een micro USB-kabel en een autolader met USB-poort om op te laden.


Gebruik


De Freeway is voorzien van zes knoppen en een schakelaar. De schakelaar is bedoeld voor het aan- en uitzetten van het apparaat. Met de knoppen kan je het geluid zachter en harder zetten of dempen. Met de overige knoppen kan je een gesprek accepteren, een stemcommando invoeren of de radiofunctie inschakelen. Helaas zijn de knoppen standaard niet verlicht, maar alleen wanneer de desbetreffende functie wordt ingeschakeld. Dat vind ik voor in het donker wel een kleine tekortkoming, het is dan zoeken naar de juiste knop als je de positionering niet uit je hoofd kent.

Ik gebruik de Freeway in combinatie met een iPhone en dan is het tijdens het rijden ook lekker dat je je telefoon kan bedienen via Siri. Dat gebeurt door de belknop lang ingedrukt te houden, waarna Siri zich laat horen en je een commando kan uitspreken. Ik maak vanwege de bredere compatibiliteit liever gebruik van Siri dan van de stemcommando’s die Jabra heeft ingebouwd, maar dat kan je natuurlijk ook doen.

Als je gebeld wordt, hoor je je beltoon via de speaker van de Freeway. Daarnaast wordt ook verteld wie er belt. Je kan het gesprek accepteren of weigeren door "answer" of "ignore" uit te spreken, maar je kan ook accepteren door op de belknop te drukken. Zelf een gesprek aanknopen kan met een stemcommando.

Tijdens het bellen heb ik nauwelijks klachten ontvangen dat ik niet goed verstaanbaar was, behalve als degene aan de andere kant van de lijn ook een carkit gebruikte. Dan kan het echter ook aan het spul van de andere persoon liggen. De Freeway heeft twee microfoons en kan dus ook omgevingsgeluid filteren, ook is er ondersteuning voor HD Voice. De speaker kan je erg hard zetten, het maximale volume lijkt mij voor iedereen buitensporig hoog.


Muziek luisteren


Geinig is ook dat je je muziek vanaf je telefoon naar de Freeway kunt streamen. Dankzij de drie geïntegreerde speakers klinkt dat best goed, maar de speakers in je auto zullen doorgaans toch stukken krachtiger zijn. Dankzij de FM-module kan je dan ook het geluid weer naar je autoradio doorsturen. Als je storing ondervindt kan je de Freeway bevelen een andere frequentie te hanteren. Veel autoradio’s zullen dan automatisch mee schakelen, daar heb je dus geen omkijken naar. In mijn geval was het signaal echter niet zo goed waardoor ik op hoog volume veel ruis had. Ik raad dit dus aan de hand van persoonlijke ervaring af, maar het is wellicht ook afhankelijk van de ontvangst van je radio.


Geweldige accuduur


Ondanks dat de carkit niet de nieuwste Bluetooth-standaard ondersteunt, is de accuduur absoluut indrukwekkend. Ik gebruik de Freeway nu twee maanden en ben nog steeds bezig met de eerste lading. Toch zit ik op werkdagen elke dag meer dan een uur in de auto en dan staat mijn telefoon constant in verbinding met de Freeway. Ik gebruik mijn auto ook niet alleen om voor werk heen en weer te rijden en schat dat de Freeway inmiddels zeker 80 uur actief is geweest op deze lading, het zou ook meer kunnen zijn. Het einde van deze lading is ook nog niet in zicht, de indicator geeft aan dat de accu nog halfvol is. Resumerend: je hoeft de Freeway niet vaak op te laden. Natuurlijk is het wel zo dat je als veel belt tijdens het rijden, de accuduur verkort wordt.

Nu gaan er ook best dagen voorbij dat ik de Freeway tijdens het rijden niet actief gebruik, maar dan is er nog steeds een verbinding actief. Mooi is ook dat je de Freeway gewoon kan vergeten, je hoeft ‘m niet uit te schakelen als je de auto verlaat. Er wordt een verbinding gelegd als je in de auto stapt en als je weggaat wordt de verbinding weer verbroken. Uit navraag blijkt dat de Freeway uitschakelt als gekoppelde apparaten te ver uit de buurt zijn, bij terugkomst wordt het apparaat aan de hand van een signaal uit een geïntegreerde bewegingssensor weer ingeschakeld.

Als het dan eindelijk zover is dat de Freeway weer eens opgeladen moet worden, dan kan je dat doen middels de micro USB-poort op de zijkant van het product. Het opladen kost volgens Jabra een uur of twee.

Table of contents