2min

Prestaties (games)

Voor het grafische werk beschikt de Galaxy Note 4 over een Adreno 420 als GPU. Dit is een nieuwe chip die wordt geïntroduceerd met de Snapdragon 805-chipset van Qualcomm. Ook in dit opzicht is het dus moeilijk om van tevoren al reële verwachtingen te hebben, maar het is logisch om hogere prestaties te verwachten. Door de hoge schermresolutie hoeft deze kracht echter niet per definitie vertaald te worden in nieuwe records.

In de onscreen-test van GFXBench 3 kan de Galaxy Note 4 geen echte potten breken en dat is dus te wijten aan de hoge schermresolutie. In de offscreen-test, waarin alle toestellen gedwongen worden om in Full HD-resolutie te werken, kan de Galaxy Note 4 mee met de nieuwste iPhones en dat is nog geen enkel ander Android-toestel gelukt.

Maar toch, als een app de hoge schermresolutie van de Galaxy Note 4 ondersteunt, zal je dat mogelijk bekopen met een schokkerig beeld. Hoewel de accuduur dus niet negatief wordt beïnvloed door de hoge resolutie kan de Galaxy Note 4 in grafisch opzicht er dus wel onder lijden.

Benchmark: GFXBench 3.0 Manhattan (C24Z16 onscreen)


Grafisch gezien is de Galaxy Note 4 ondanks de nieuwe grafische chip niet zo sterk. Dat komt overigens niet door de gpu zelf, maar door de hoge schermresolutie. Het is afhankelijk van de games die je speelt of je daar last van zal hebben. Ontwikkelaars doen er waarschijnlijk goed aan om voorlopig nog geen gebruik te maken van de Quad HD-resolutie.

In 3DMark scoort de Galaxy Note 4 zo slecht, dat ik vermoed dat deze benchmark nog niet is geoptimaliseerd voor de nieuwe chipset/gpu. Deze test neem ik daarom op dit moment niet mee in dit artikel.