Proactiviteit, uitgebreider zoeken & Siri

Proactiviteit

Met de presentatie van iOS 9 was Apple nogal fier op een aantal implementaties waarmee iOS een proactiever karakter krijgt. Het voornemen is dat iOS beter kan voorspellen wat de gebruiker met zijn apparaat wil doen. Hiermee borduurt Apple voort op eerdere implementaties zoals een indicatie hoe lang het duurt om naar huis of een bepaalde locatie te rijden, indien je dat vaker op een bepaalde dag rond een bepaalde tijd doet. Of app-suggesties op basis van je locatie, ben je bijvoorbeeld dicht in de buurt van een supermarkt dan wordt de app van die winkel op je ontgrendelscherm geplaatst.

Met iOS 9 komen daar dus nieuwe functies bij. Ik open bijvoorbeeld vrijwel elke doordeweekse ochtend hetzelfde spelletje om tijdens het ontbijten te spelen. Een aantal dagen na de installatie van iOS 9 werd dit door het systeem opgepakt en krijg ik direct op mijn ontgrendelscherm een snelkoppeling om dat spelletje te openen.

Siri wordt in iOS 9 ook meer als een algemene assistent neergezet. Veeg je op je primaire hoofdscherm bijvoorbeeld naar rechts, dan krijg je een nieuw scherm met daarin een Spotlight-zoekbalk, Siri-suggesties en nieuwsberichten. Met de Siri-suggesties probeert Apple te voorspellen welke apps en contacten je op dat moment nodig zou kunnen hebben. Apple heeft ook een sectie Dichtbij gebouwd, waarmee je direct een kaart met gelegenheden op het gebied van eten, vermaak, winkelen of reizen kunt openen. Deze sectie heb ik persoonlijk echter nog niet tevoorschijn zien komen, wat doet vermoeden dat deze voor Nederland nog niet beschikbaar is.

Ook op andere manieren zal iOS/Siri suggesties en aanbevelingen doen. Verbind je je telefoon met een headset, dan wordt op het ontgrendelscherm voorgesteld om met het laatst afgespeelde muzieknummer door te gaan. Bij het opstellen van een mailtje of agenda-uitnodiging worden contactpersonen aangedragen op basis van de namen die je al hebt gekozen. Voer je bij een agenda-item een locatie in, dan zal je ook tijdig een notificatie ontvangen dat je moet vertrekken, met een route naar het adres erbij.

Word je gebeld door een onbekend nummer, dan wordt in je ontvangen mail bekeken of dat nummer toevallig ook al eens vermeld is in een handtekening. Op die manier kan iOS je al informeren over wie er (mogelijk) belt.

Uitgebreider zoeken

De zoekfunctie van iOS is flink uitgebreid. Ontwikkelaars krijgen de mogelijkheid om zoekresultaten te retourneren, waarbij direct een specifieke pagina in hun app wordt geopend. Zoek je bijvoorbeeld naar een filmster, dan kan je direct doorklikken naar hun profielpagina in de IMDB-app. Zoek je naar een bepaald gerecht en heb je een app met recepten, dan kan deze een directe link naar het recept worden aangeboden.

Net als in OS X biedt de zoekfunctie nu de mogelijkheid om direct een rekensom in te voeren of om te zoeken naar een aandelenkoers. Voer je bijvoorbeeld "weer Melbourne" in, dan krijg je een overzicht van het actuele weer aldaar. Tik je erop, dan krijg je het vooruitzicht voor de komende dagen. Zoek je naar een bepaalde sportclub, dan krijg je vanuit Yahoo recente resultaten voorgeschoteld. Dit is voor bijvoorbeeld Nederlandse voetbalclubs echter niet zo uitgebreid, uit de Eredivisie krijg je bijvoorbeeld wel resultaten en de planning te zien, maar dat geldt niet voor bekerwedstrijden of de Champions League.

Siri

Met vrijwel elke grote iOS-update krijgt Siri weer nieuwe mogelijkheden. Zo kan je de spraakassistent bijvoorbeeld vragen in je foto’s en video’s te zoeken naar resultaten uit een bepaalde periode en locatie. Het gaat ook zo ver dat je bijvoorbeeld kan vragen naar foto’s die je hebt gemaakt tijdens een bepaalde gebeurtenis.

Ook kan je Siri vragen om een bepaalde taak later af te maken. Zit je bijvoorbeeld een artikel op een website te lezen maar moet je ergens naartoe, dan kan je Siri vragen om je er ’s avonds aan te herinneren om het restant van het artikel te lezen. Bedenk je je tijdens het werken dat je een pakketje op het postkantoor moet ophalen, dan kan je Siri vragen om je daaraan te herinneren als je in de auto stapt.

Ook kan je Siri vragen om een bepaalde app te downloaden, of een apparaat via HomeKit aan te sturen. In combinatie met een Apple Music-abonnement kan Siri bijvoorbeeld een bepaald nummer afspelen of aan je muziek-bibliotheek toevoegen. Ook kan je vragen om het nieuwste nummer of album van een bepaalde band te spelen.