Uiterlijk

Het ontwerp van de Nexus 6P sluit in mijn optiek niet direct aan op de gebruikelijke uitstraling van Huawei. Als je kijkt naar toestellen van het bedrijf, dan zie je over het algemeen een behuizing met een platte voor- en achterzijde en hoeken met een kleine radius. Huawei gebruikt regelmatig metaal voor de behuizingen.

Het meest opmerkelijke aan het ontwerp van de Nexus 6P is de subtiele bobbel op de achterzijde, waarin onder andere de camera is verwerkt. Vanzelfsprekend ben ik hier geen voorstander van, maar tegenwoordig kan je bijna stellen dat het min of meer gebruikelijk is dat de camera uit de behuizing steekt. Ook de hoeken van de behuizing hebben een relatief grote ronding.

Op de voorzijde van de Nexus 6P vind je boven het scherm een speaker, met links daarvan de voorste camera. De nodige sensoren zitten onder de speaker. Ook onder het scherm zit een speaker, de Nexus 6P heeft dus een stereo-opstelling. Ik vind het jammer dat de speakers een beetje verzonken zijn, na een korte gebruiksperiode verzamelt zich hier al heel duidelijk stof en andere zooi.

Op de achterzijde zit dus de reeds besproken bobbel, welke is ingelegd met een glazen plaatje. Dit doet me een beetje denken aan de Apple iPhone 5. De camera is afgewerkt met een cirkelvormige spiegelende laag. Naast de camera zit een dubbele flitser. Het gaat om een zogeheten dual tone-opstelling, welke gebruikt kan worden om de kleur van het omgevingslicht te compenseren, mocht dat nodig zijn.

Een stukje onder het glazen plaatje zit een secundaire microfoon, de Nexus 6P gebruikt deze om omgevingsgeluid te annuleren. Een stukje verder naar beneden zit een cirkel met daarin een verzonken vlakje, dit is de vingerafdrukscanner van het toestel. Hierover verderop in dit artikel meer. Helemaal onderaan de achterzijde zit een plastic plaatje, waaronder ongetwijfeld de nodige antennes verwerkt zijn.

Op de bovenkant vinden we enkel een aansluiting voor een headset, de onderkant herbergt een USB-poort. Het gaat om de USB Type C-poort, waar de kabel op twee manieren kan worden ingestoken. Natuurlijk zagen we deze innovatie al in 2012 bij iPhones verschijnen. Drie jaar later zijn Apple’s concurrenten dankzij deze nieuwe USB-poort ook eindelijk in staat zijn om gebruikers dergelijk gemak te bieden.

De linkerzijde van de Nexus 6P is uitgerust met een uitneembare lade, waar je een meegeleverd pinnetje nodig hebt om er een simkaart in te steken. Op de rechterzijde zit een volumeschakelaar en de aan/uitknop.

De Nexus 6P kan niet eenvoudig worden geopend, middels bijvoorbeeld een afneembare achterzijde. Het is zodoende niet mogelijk om de accu eenvoudig te verwisselen, ook is er dus geen mogelijkheid om een microSD-kaartje te plaatsen.