4min

Tags in dit artikel

Story & Gameplay

Iedere gamer heeft wel van deze game gehoord, zo niet, dan is hij of héél lang op vakantie geweest, of heeft hij geen internetaansluiting. Jarenlang heeft Crytek ons lekker gemaakt met screenshots, artwork en gameplay videos.
Nu is het dan zo ver en mogen we na de demo eindelijk met de volledige versie aan de slag.

Je begint Crysis op een eiland ergens in de Filipijnenzee (ten zuiden van Japan en ten oosten van China), waar een groep Amerikaanse archeologen gevangen worden genomen door het Noord-Koreaanse leger. De archeologen stonden op het punt een belangrijke ontdekking te doen op het eiland. Het Amerikaanse leger stuurt hierop de carrier USS Constitution, die op het moment in verband met de oorlog tussen Noord-Korea en de VS in de buurt is, naar het eiland toe.



Het spel begint met een drop vanuit een vliegtuig met je Delta-Force teamgenoten. Tijdens de drop wordt je geraakt door een vliegend object, en stort je ter aarde. Dankzij je Nano Muscle Suit en een landing te water overleef je de val. Je bent echter wel gescheiden van je teamgenoten, en zo begint je eerste missie.

Tot nu toe niet veel spannends, je komt wat vijanden tegen die je uitschakeld (of niet), en je vind je eerste teamgenoot genaamd Psycho. Samen ga je richting Aztec, die ergens in een boom hangt. Zodra je in de buurt komt hoor je echter verschrikkelijke krijsen, en bij aankomst blijkt Aztec opengereten te zijn. Wie of wat dit deed is onbekend, en zo gaat je missie verder. Later in de missie komt het punt waarop Crysis zo geweldig speelt. Je komt bij een kleine nederzetting, waar een aantal Koreanen patrouilleeren, een speedboot het water bewaakt en een aantal anderen in een legerjeep de omgeving in de gaten houdt.

De manier waarop je dit stuk aanpakt verschilt per keer, per persoon en per manier van aanpak. Dankzij je Nano Suit kan je kiezen om op bepaalde vlakken beter te worden:
Armor: je energiemeter werkt als schild en vangt de meeste kogels op, waardoor je minder snel dood zal gaan.
Speed: je kan enorm snel rennen en grote open gebieden binnen luttele seconden overbruggen. Uiteraard totdat je energie op is, en dat gaat ook enorm snel.
Strength: je kan vijanden met 1 rake klap dood slaan, of muren van hutjes kapot slaan. Daarnaast kan je hoger springen en heb je minder last van terugslag bij het schieten.
Cloak: je bent onzichtbaar voor de vijand. Dit kost veel energie als je beweegt, maar als je stil staat kan je erg lang onzichtbaar blijven.

Voorbeeld 1:
Ik steel een pickup die in de buurt staat, en rij vol in op de legerjeep, waardoor deze explodeerd, en de Koreanen in de buurt uitschakeld. Hierna ren ik met Maximum Speed richting een muurtje, waarachter ik me verschuil. Ik hoor echter stemmen achter het muurtje, waarop ik voor Maximum Strength kies en het muurtje, inclusief vijanden, omver sla. Een gelukkige Koreaan weet te ontsnappen en gaat er vandoor. Ik bevestig de Grenade Launcher op mijn wapen, en met 1 granaat schakel ik hem uit.

Voorbeeld 2:
Ik steel een speedboot die ik een stukje terug in het water zag dobberen, hiermee vaar ik gewoon langs de kust richting het einddoel, en ontwijk ik een enorm groot stuk van het level. Onderweg schakel ik met het boordmachinegeweer nog wel even die vijandige speedboot uit.

Voorbeeld 3:
Ik zet een Silencer en Laser Pointer op mijn FY-71, activeer Maximum Strength en ga ergens in de struiken liggen. Rustig richt ik op mijn vijand en los een schot op zijn hoofd. Hij valt dood neer. Zijn maten komen kijken wat er is gebeurd, en vallen stuk voor stuk dood neer, wat dankzij de verminderde terugslag door Maximum Strength een stuk makkelijker ging.
Ik zie de jeep staan, en schiet op de jerrycan die handig op de achterkant bevestigd is. Seconden later ontploft de jeep inclusief vijanden.

Voorbeeld 4:
Ik activeer Cloak en sneak zo via de struiken en bossen langs de nederzetting, en zonder dat de vijand ooit zal weten dat ik in de buurt was vervolg ik mijn weg.

Dit zijn 4 manieren die totaal anders spelen, en er zijn nog vele andere mogelijkheden om een dergelijke situatie op te lossen. De vrijheid die je als speler hebt om bepaalde dingen wel of niet te doen is echt geweldig gedaan.



De eerste missies vinden plaats op het tropische eiland, waarna er halverwege het spel een wending plaats vindt waardoor alles veranderd. Wat er precies gebeurd verklap ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat de manier van spelen ook totaal anders is, en dan bedoel ik niet in positieve zin.

De vrijheid in de latere levels is enorm beperkt door je missiedoelen. Dit is ontzettend jammer omdat er met FarCry eenzelfde fout is gemaakt, waardoor het spel eigenlijk op een gegeven moment een stuk minder leuk was. Gelukkig zorgt de afwisseling in de levels en de goede AI er voor dat je geen moment dezelfde situaties tegenkomt.

Table of contents