2min

Tags in dit artikel

,

Gameplay

Gameplay


Ik wist niet zo goed wat ik van dit spel moest verwachten, het plot lijkt door de titel redelijk makkelijk te voorspellen, maar toch weet het me direct te grijpen. Je speelt het spel in derde-persoons-standpunt, je kijkt dus mee over de schouder van het personage, vergelijkbaar met Gears of War dus.

Dit heeft Gears of War duidelijk geen windeieren gelegd, en dat doet het bij Dead Space ook niet. Het speelt allemaal zeer soepeltjes en alle features worden duidelijk uitgelegd aan het begin van het spel. Via holografische projecties worden berichten doorgegeven over bijvoorbeeld de beschikbare opties in het spel. Upgrades aan wapens en andere zaken, zoals munitie en medische behoeftes, kunnen gekocht worden via de in-game winkel, met credits die de afgeslachte Necromorphs laten liggen. Vaak laten deze ook munitie achter.


Wat me gelijk in positieve manier opviel is de hele sfeer dit het spel uitstraalt. Toegegeven, het genre moet je wel aanspreken, want het blijft natuurlijk een futuristische shooter, maar het verhaal weet wel te boeien. De sfeer is duister en de aliens hebben me toch een aantal keren laten schrikken, omdat je zo gegrepen wordt door het verhaal en de omgeving. Ook is het niet domweg je wapen leegschieten op de Necromorphs, want daar kunnen ze tegen. Gericht schieten op ledematen is de te volgen tactiek, dit wordt al snel duidelijk bij het volgen van de in-game communicatie. Het is weer eens iets anders als de headshot, die inmiddels ook wel begint te vervelen.