,

… wie is de mooiste van het land?

Zoals gezegd focust de gameplay zich op het zo snel en kort afleggen van een bepaalde route door de stad en over de daken van gebouwen. De besturing van Faith is vrij eenvoudig gehouden qua gebruik van knoppen. Met de linker shoulderbutton voer je een hoge actie uit, zoals een sprong, het klimmen tegen een muur, of een bokkensprong over een object. Met de linker trigger doe je een lage actie, wat neerkomt op een slide onder een object door of een rol die je val breekt na een sprong.

Met de rechter shoulderbutton kun je snel omkeren, wat bijvoorbeeld goed van pas komt als je tegen een muur springt en tegenover de muur op een richel wilt komen. Je klikt dan snel op links-rechts-links en mits goed getimed, zul je dan op de richel belanden. Timing is dan ook het meest essentiële in dit spel. Als je alle acties goed uitvoert komt Faith in een ‘flow’ en kun je de route razendsnel afleggen. Breek je echter je val niet goed, of spring je te laat en val je in de diepte, dan moet je opnieuw beginnen en de in de flow zien te komen.

In de meeste levels levert een foutje niet zoveel problemen op, maar in sommige levels moet je een andere runner achterna zitten of wordt je belaagd door vijanden die met scherp schieten. Overigens ben je niet helemaal hulpeloos, je kunt in enige mate terugvechten. Soms ontkom je er zelfs niet aan en moet je de confrontatie zoeken. Zo kun je met de rechter trigger een slag uitdelen en als je eerst een sprong maakt deelt Faith een vliegende trap uit, of als je een sliding maakt een lage trap. Ook kun je, als je goed timed, je vijand ontwapenen. Als de vijand probeert te richten wordt zijn wapen rood en kun je proberen hem te ontwapenen. Als dat lukt krijg je een coole animatie en heb je ineens een wapen in handen. Daarmee kun je de rest van de vijanden omleggen, maar het is ook mogelijk om vreedzaam te werk te gaan en niet te schieten.

Als het echt nodig is kun je je vijanden uitschakelen.

De weergave van het spel is volledig in eerste persoon wat een bijzonder ervaring oplevert. Er is geen uitgebreide interface met gezondheid en kogels en er is ook geen radar of iets dergelijks, alleen een richtkruis in het midden van het scherm. Dat hebben de ontwikkelaars gedaan om te voorkomen dat je misselijk wordt, wellicht is dat gelukt, want ik werd niet misselijk van de game. Wel grappig is dat je in plaats van een wapen de benen en armen van Faith door het scherm ziet zwaaien en als ze een rol maakt zal het beeld ook ronddraaien. Daardoor zit je midden in de actie, wat het spel absoluut ten goede komt.

Nu zal de oplettende lezer zich wel afvragen hoe je weet waar je heen moet als er geen radar is. Dat is vrij simpel, je bent namelijk in beperkte mate vrij in de route die je kiest. Verder beschikt Faith in de twee laagste moeilijkheidsgraden over ‘runners-vision’, wat inhoudt dat belangrijke objecten in het rood worden weergegeven, zodat je weet waar je heen moet. Zo zie je een rode plank liggen op de rand van een gebouw, zodat je weet dat je vanaf daar een sprong kunt maken en zijn verder andere essentiële routepunten als palen, muren en andere zaken rood weergegeven. In tegenstelling tot sommige berichten in de media is er geen sprake van totale vrijheid, zoals dat er bijvoorbeeld in Assassin’s Creed is. Er is altijd een duidelijk begin en eindpunt en binnen een bepaalde bandbreedte ben je vrij in je route.

Belangrijke route-objecten worden in het rood weergegeven.

Het verhaal brengt je op diverse locaties, zowel buiten als binnen, wat het spel wel interessant houdt. Toch is de moeilijkheidsgraad op normaal niveau niet heel erg hoog. Je kunt gerust een paar foutjes maken, waardoor het spel niet echt bizar spannend wordt of je zwetende handen bezorgt. De hoogste moeilijkheidsgraad maakt het allemaal wel wat lastiger, maar die moet je eerst vrijspelen, wat ik persoonlijk jammer vind. Als je het verhaal hebt uitgespeeld, wat je denk ik op zijn hoogst een uur of acht kost, dan kun je nog proberen een snelle tijd neer te zetten in time-trialversies van de verschillende levels.