2min

Conclusie

De iPhone X is op meerdere fronten baanbrekend. Wie het toestel uit de doos haalt, zal een glimlach niet kunnen onderdrukken: Apple lijkt over alles nagedacht te hebben bij dit toestel, van het design tot het scherm, en van de draadloze laden tot de bediening. De vraag die we onszelf in de inleiding hebben gesteld is: maakt het toestel na twee maanden gebruik echter nog steeds evenveel indruk? Op de meeste fronten durven we hier een overtuigende ‘ja’ op te antwoorden. Het verbluffende OLED-scherm went, tot je een oudere iPhone in handen krijgt, en je je wederom verbaast over hoe scherp en kleurrijk het scherm van de X in vergelijking is. De accuduur is (dankzij het OLED-scherm) uitstekend, en we durven zelfs te stellen dat de iPhone X het in de praktijk langer volhoudt dan de iPhone 8 Plus. Tel daarbij op dat draadloos laden uitstekend werkt, zelfs met goedkope laders van een tientje, en dat de verbeteringen in de cameramodules bij matige lichtomstandigheden ook echt zichtbaar zijn, en het is duidelijk dat we nog steeds onder de indruk zijn. Maar niet alles houdt even goed stand: Face ID werkt in de meeste gevallen goed, maar is niet sneller of specifiek handiger dan Touch ID. De Animoji zijn een grappige toevoeging, maar tenzij je in de doelgroep 15 tot 25 valt, zul je er waarschijnlijk na een week niet meer naar omkijken. De theoretische mogelijkheden van AR zijn veelbelovend, maar de huidige AR-apps in de App Store zijn niet meer dan noviteiten of spelletjes die als proof-of-concept aanvoelen. En dan de aanschafprijs: het goedkoopste model kost €1159, het model met 256 GB geheugen gaat voor €1329 over de toonbank. Zakelijk gezien is dat nog wel te verantwoorden: gezien het grotere scherm, de OLED-techniek en de rappe processor zien we dit toestel, net als de iPhoe 8 Plus, dan ook als zakelijk toestel bij uitstek – al staat dat uiteraard weer haaks op de stortlading aan iMessage-stickers en de Animoji waar Apple zo fel op inzet. De prijs is echter wel in lijn met Apple’s andere toestellen en we moeten er ook bij vermelden dat iPhones aanzienlijk waardevaster zijn dan hun Android-tegenhangers; wie na een of twee jaar wil upgraden en zijn oude iPhone inruilt of verkoopt, heeft dus al snel een mooi startbedrag voor het nieuwe model. Laat ‘m echter niet vallen: een schermreparatie kost je al snel €320, breekt de achterkant dan ben je zelfs €611 kwijt. Ben je wat onhandig aangelegd, dan is het geen rare overweging om bij dit toestel voor AppleCare+ te kiezen, wat de schadebedragen voor een periode van twee jaar verlaagt naar €29 respectievelijk €99. Dit kost je echter wel eenmalig €229.
8.8
  • Geweldig 5,8-inch 18:9 OLED-scherm
  • Razendsnelle processor en GPU
  • Scherm bedekt vrijwel volledige voorkant
  • Nieuwe manier van bediening is intuïtief
  • Draadloos laden
  • Face ID werkt behoorlijk goed
  • Veel nieuwe functies lijken vooralsnog geen must-haves
  • Face ID niet sneller dan Touch ID
  • Hoge aanschafprijs én hoge reparatiekosten