Extreem veel mogelijkheden

Mobotix biedt zoals op de vorige pagina duidelijk te zien is veel mogelijkheden voor de fysieke configuratie van de camera zelf. Voor alle gebruiksdoelen (mits indoor) is er wel een versie beschikbaar. Dit trekt de fabrikant moeiteloos door naar de configuratie op het gebied van de software. Je kunt via de embedded server (webinterface) van de camera bij het Admin-menu komen met meer klikbare kopjes dan je waarschijnlijk ooit nodig gaat hebben. Hieronder zie je een deel van dat scherm.

De belangrijkste instellingsmogelijkheden zijn uiteraard die voor de daadwerkelijke registratie van datgene wat je op wilt nemen. Denk hierbij aan detectie, triggers en uiteraard opslaglocaties waar je de beelden naartoe kunt schrijven. Deze zaken kun je tot in detail instellen. Je kunt bijvoorbeeld meerdere soorten triggers instellen, van bewegingsdetectie in de sensor tot optioneel aan te sluiten sensoren. Verder kun je op het homescreen van de webinterface bij het Setup-menu komen. Daar voer je alle instellingen door op het gebied van het daadwerkelijke functioneren van de camera. Denk hierbij aan zaken zoals beeldkwaliteit, en het instellen van zaken zoals triggers en opnames.

Op het homescreen van de webinterface zijn verder de nodige sneltoetsen aangebracht, die je hieronder kunt zien. Je kunt snel naar de lijst met opnames bijvoorbeeld. Via Arm & Record is het verder mogelijk om binnen een paar klikken aan de slag te gaan met het daadwerkelijk opnemen van beelden op basis van bewegingsdetectie in voorgeconfigureerde gebieden.

Detail

Je kunt op de Mobotix p26 eigenlijk alles tot in de puntjes instellen. Het gevoel voor detail is hierbij op punten bizar. Je kunt zelfs alle softbuttons zelf configureren. En dan niet zozeer wat je wel en niet ziet verschijnen, maar hoe ze er op je monitor uitzien.

Een andere opvallende optie is dat je de p26 kunt bellen als je dat wilt. De camera kan fungeren als een SIP-client. Met een VoIP-telefoon kun je een gesprek voeren met iemand die bijvoorbeeld voor de deur staat. Wel is het dan zaak om de microfoon in te schakelen. Die staat standaard uit. De speaker staat wel standaard aan. Die klinkt trouwens verrassend luid en goed al je bedenkt dat hij in een ip-camera zit. Koppel je de camera middels het optionele MxIOBoard-IC aan een deurslot, dan heb je hiermee bijvoorbeeld meteen je toegangscontrole op orde.

MxAnalytics

Een van de in onze ogen opvallendste mogelijkheden die we tegenkomen is MxAnalytics. Deze feature is weliswaar al enkele jaren beschikbaar voor single-lens modellen van Mobotix, maar best geavanceerd voor een betaalbare camera zoals de p26. Je kunt hiermee bijvoorbeeld mensen tellen als ze door een gang lopen, of een heatmap maken van waar de meeste bedrijvigheid is.