In de praktijk

We hebben het woord gebruiksvriendelijkheid al even laten vallen op de vorige pagina. Dat is eigenlijk het enige probleem dat we met deze camera hebben. We hebben al behoorlijk wat ip-camera’s getest en zijn goed thuis in deze wereld, maar de software van Mobotix is met geen mogelijkheid gebruiksvriendelijk te noemen. Deels is dat juist doordat er zoveel keuze wordt geboden in software, maar ook gewoon vanwege hoe deze in elkaar zit. Het oogt allemaal erg gedateerd en je klikt behoorlijk wat af als je hem volledig naar wens in wilt stellen. Na wat gewenning kom je er uiteindelijk wel, maar je zoekt je regelmatig een ongeluk naar bepaalde features. Wat meer stroomlijning, bijvoorbeeld in de vorm van enkele wizards, zou handig zijn. Het helpt ook niet dat sommige vensters in de webinterface extreem klein openen. Die moet je handmatig groter maken, anders zie je helemaal niets in die vensters staan. In een tijd waarin CX/UX (Customer Experience/User Experience) voor de meeste bedrijven bovenaan staat, moet er dus nog wel iets gebeuren aan de gebruikservaring van de verschillende omgevingen van Mobotix. MxManagementCenter is wat ons betreft niet veel overzichtelijker, al zit daar wel iets meer lijn in. Ook hier hebben we echter het idee dat de tijd een beetje is stil blijven staan.

Uitmuntende prestaties

Met uitzondering van de gebruiksvriendelijkheid van de software hebben we echter niets te klagen over de Mobotix p26. De beeldkwaliteit is simpelweg uitstekend. Standaard is de kleurreproductie goed en het beeld lekker scherp zonder dat er overdreven veel compressie wordt toegepast. Hierbij maakt het uiteraard wel uit welke videocodec je gebruikt. Wij gebruiken bij Mobotix-camera’s in de regel het door het bedrijf zelf ontwikkelde MxPEG, een variant op MJPEG die veel minder bandbreedte vergt (het voornaamste probleem van die codec). Je kunt hier dus hogere bitrates op hogere resoluties mee versturen. Overigens is de kwaliteit van de door Mobotix zelf voorgestelde resolutie van 1280×960 pixels in MxPEG voor veel doeleinden al ruimschoots voldoende. Pas als je nummerborden en dergelijke wil kunnen lezen, kun je erover denken om naar hogere resoluties te gaan. Ook als gedetailleerde gezichtsherkenning gewenst is, zouden we altijd aanraden om niet onder Full HD te gaan zitten. Hang je de camera op in een omgeving waar er vaak abrupte verschillen in belichting zijn, bijvoorbeeld bij een felle lamp die aan- en uitgaat, dan is het goed om te weten dat de Mobotix p26 hier nagenoeg geen moeite mee heeft. Hij past het beeld razendsnel aan. Verder is ook de standaard bewegingsdetectie uitstekend te noemen. Je krijgt er zelfs een bewegingsindicatie bij, dus welke kant op de beweging plaatsvindt.

H.264

Naast ONVIF is Mobotix inmiddels ook met ondersteuning gekomen voor de H.264-codec. Deze codec levert in het algemeen wellicht een iets minder goede beeldkwaliteit op dan MxPEG en MJPEG, hij is een stuk efficiënter dan in ieder geval MJPEG. Dat betekent een veel lagere belasting voor het netwerk. Het is daarnaast een de facto standaard binnen de industrie, iets wat het propriëtaire MxPEG natuurlijk niet is.

Wil je gebruikmaken van van H.264, dan doe je dat via het Real Time Streaming Protocol (RTSP). Je voert dan een URL in software die hiermee overweg kan en kunt op die manier de stream bekijken. Het is dus niet mogelijk om in het Setup Menu van de p26 H.264 te kiezen uit een drop-down-menu, zoals je dat wel kunt doen met MxPEG en MJPEG.

Alleen in verlichte omgevingen

Zoals al eerder aangegeven, is de versie van de p26 die wij getest hebben bedoeld als camera voor verlichte ruimtes. De f/1.8-lens is echter extreem lichtsterk, zodat er veel licht op de 6MP-sensor valt. Dit is al snel genoeg, ook om in slecht verlichte omgevingen een goed plaatje op te leveren. In een volledig donkere ruimte is het licht dat uit een monitor komt al voldoende om een kraakhelder plaatje op te leveren voor de hele ruimte. In zakelijke omgevingen staat er eigenlijk altijd wel ergens een lampje aan. Dat zal in de meeste gevallen al genoeg zijn.

Focus op security

Een ding om goed in de gaten te houden bij camera’s van Mobotix, is dat security hoog in het vaandel staat. Dat betekent dat hardwarematig resetten niet mogelijk is. Dat wil zeggen, er is niet voorzien een knopje op de camera om dit te doen. Wil je resetten, dan moet dat softwarematig. Dit is goed om te weten als je iemand bent die regelmatig wachtwoorden vergeet en deze nergens in een veilige omgeving opgeslagen hebt. In zo’n geval kun je een camera van Mobotix dus niet resetten. Je moet hem dan terugsturen naar Mobotix.