, ,

Tweede verschil: de camera

De iPhone XS en XS Max hebben allebei een dual-camera-opstelling aan de achterzijde van het toestel: één groothoek en één telelens. Om wat meer afstand aan te brengen tot de (aanzienlijk duurdere) iPhone XS heeft Apple nog één grote wijziging doorgevoerd aan de iPhone XR: de telelens is geschrapt. Er zit dus maar één camerasensor aan de achterzijde, naast de FaceTime-camera aan de voorzijde. De groothoeksensor in de iPhone XR is identiek aan de groothoeksensor in de XS en XS Max, dus wie géén gebruik maakt van de 2x zoom-mogelijkheid bij het fotograferen of filmen zal geen verschil zien in fotokwaliteit tussen de toestellen. Uit testen van DXOMark weten we dat deze camerasensor tot het topveld behoort, maar wie regelmatig fotografeert met zijn iPhone zal de hogere zoomkwaliteit wel missen. Belangrijker is dat de telelens op de iPhone X, XS en XS Max gebruikt worden voor de Portret-mogelijkheden in iOS. Dat is op de XR niet mogelijk; Apple gebruikt hiervoor nu logischerwijze de groothoeklens. Hier kleven echter twee nadelen (en één voordeel) aan. Allereerst heeft de groothoeklens meer last van vervorming naar de randen toe, wat betekent dat portretfoto’s er in het onscherpe gebied wat vertekend uitzien. Belangrijker is dat de iPhone niet langer diepte kan berekenen op basis van twee losse camerasensoren; bij de XR wordt de diepte nu softwarematig bepaald aan de hand van gezichtskenmerken (vorm van het hoofd, ogen, mond, et cetera). Voor het fotograferen van mensen in Portret-stand is dat geen probleem, maar wie zijn huisdieren of zelfs voorwerpen wil fotograferen tegen een onscherpe achtergrond heeft pech, omdat deze niet automatisch worden herkend. Dat het technisch wel mogelijk is bewijst Google (die deze scherpte-diepte op zijn single-lens Pixel 3-toestellen wél biedt) en ook de iOS-app Halide claimt inmiddels op de XR portretfoto’s van voorwerpen te kunnen maken. Er zit ook één groot voordeel aan het gebruik van de groothoeklens voor de Portret-stand: deze lens is aanzienlijk lichtgevoeliger (f/1.8) dan de telelens (f/2.4). Onder slechte lichtomstandigheden schiet je dus eerder een goede portretfoto dan met de iPhone XS. Het achteraf instellen van de scherptediepte kan overigens ook op de XR.