,

Combatsysteem, vijanden en omgeving

Het soepele vechtsysteem, grote variatie aan vijanden, de bossfights en de interactieve omgevingen behoren tot de sterke punten van Dante’s Inferno. Heb je een spel uit de God of War-serie gespeeld? Zo ja, dan zul je meteen een vertrouwd gevoel krijgen zodra de eerste hoofden over de grond rollen.

Combatsysteem en RPG-elementen

Het vechtsysteem zit goed in elkaar en is een kloon van het systeem gebruikt in de God of War-serie. Verdedigen, counteren, magische aanvallen en acrobatische zwaardtechnieken, het is allemaal aanwezig in Dante’s Inferno. Door het verzamelen van zielen kun je Dante’s levens- of manabar vergroten, aanvallen upgraden en geheel nieuwe aanvallen unlocken. De upgrades zijn in 2 categorieën opgedeeld: ‘Unholy’ en ‘Holy’. Door de keuze te maken om vijanden te straffen of te vergeven krijg je ervaringspunten bij ‘Unholy’ of ‘Holy’. Heb je genoeg ervaringspunten bij een van de ‘kanten’ dan unlock je de bovengenoemde abilities. Welke je vervolgens kan ‘kopen’ met verzamelde zielen.

De quicktime-events – ook wel bekend van Prince of Persia – waarbij je door op het juiste moment de juist knop in te drukken vijanden met souplesse en in stijl in meerdere stukjes verdeeld zijn volop aanwezig. Hieronder één van de eerste bossfights, waarvan er zo’n 10 tot 15 in het spel zitten, met op het eind van het filmpje een voorbeeld van een quicktime-event. Aan jouw de keus om deze te bekijken of de ervaring te bewaren voor tijdens het spelen, indien je van plan bent het spel aan te schaffen.

Smakeloze vijanden

In de wereld van Dante’s Inferno ligt een breed scala aan vijanden op je te wachten. Van de standaard baby’s met mesarmen en het – uit vetrollen bestaande – trollenbeest die jouw als toilet wil gebruiken om je vervolgens op te smikkelen tot de altijd leuke ontvlambare zelfmoordcommando’s. Over het aantal eindbazen valt ook niet te klagen, de eindbazen beschikken elk over hun eigen arsenaal aan wapens en aanvallen en zijn te verslaan door het gebruik van de omgeving, het oplossen van puzzelelementen in combinatie met quicktime-events.

Interactieve omgevingen

In de speelomgeving zijn meerdere objecten te vinden zoals fonteinen (health, mana en souls), kisten en tonnetjes. Door de objecten te verschuiven of te vernielen kun je souls verzamelen of toegang krijgen tot nieuwe delen van de sfeervolle onderwereld. Verder zul je een aantal puzzels tegen komen, zul je hendeltje draaien en touwtje zwaaien en op de rug van een groot en vuurspuwend monstertrolldraak-achtig beest van muur tot muur huppelen. Je kunt zelfs de deuren, à la GoW-stijl (het zal ook is niet zo zijn), openen door je zeis in zijn strot te duwen. De grafische beleving is sfeervol ook al zijn de graphics middelmatig. Zielen die een poolparty houden in een lava-rivier of op muren klimmen gemaakt van honderden zielen, het draagt allemaal bij aan de sfeer, welke naar mijn mening goed overgebracht wordt op de speler.