3min

Tags in dit artikel

,

Stuur deel 2 en shifters

Behuizing en klem


De behuizing van het stuur is bovenop oranje, met aan de zijkanten GT3 RS-accenten. Onderop zien we nog vier plaatsen voor M6-bouten om het stuur vast te zetten op een tafel. Verder is de verwijderbare klem aanwezig welke simpel werkt. Eerst dien je het stuur zo vast mogelijk te zetten met ‘flapjes’ naar beneden. Vastschroeven gebeurt met een grotere schroef, en hierna de flapjes omhoog drukken. De klem werkt erg goed en is makkelijk in gebruik. Het stuur van de tafel af? Flapjes omlaag, en je kan hem eraf halen, terugzetten, flapjes omhoog en je kunt weer racen.

Het stuur vanaf de achterkant gezien

Force Feedback


Force feedback, daar staat of valt veel mee bij racesturen. Fanatec heeft gekozen voor een riemaandrijving waardoor de bewegingen zeer soepel gaan en je geen overgangen tussen tandwielen voelt zoals bij Logitech het geval is. Fanatec heeft met de force feedback een grote stap gemaakt richting perfectie. Het stuur voelt uitzonderlijk exact aan, je weet exact wat er gebeurt en toch komen hobbels een beetje gedempt aan zoals in een echte auto. Ik heb nooit eerder een computerstuur in mijn handen gehad die realistischer aanvoelde dan deze, pure klasse. Er is geen dode zone in de force feedback omdat de Fanatec één grote Force feedback motor gebruikt en de precisie is ongeëvenaard. je zet het stuur een bepaalde richting in, en je weet en voelt gewoon dat de auto doet wat jij wil. Snelle correcties zijn mogelijk omdat het stuur eerder aangeeft wanneer je over de limiet zit dan de sturen van Logitech, althans het komt duidelijker over. Een rechte lijn is een rechte lijn. Laat je het stuur iets los naar links tijdens het rijden, gaat het vanzelf naar het centrum toe zoals het hoort, waar veel andere sturen soms gaan zigzaggen.
Verder heeft de Fanatec GT3 RS nog twee vibratiemotoren aan boord, die voor verschillende functies gebruikt kunnen worden. Wanneer je moet schakelen bijvoorbeeld. Een prettige toevoeging, maar niet noodzakelijk.

Een nadeel van alle power in het stuur is dat het stuur veel koeling nodig heeft. Na een tijdje kan je een irritant geluidje uit de behuizing horen wat de ventilator is die ervoor zorgt dat alles koel blijft.

De klem houdt het stuur goed op zijn plaats

Shifters


Er zijn twee schakelunits los verkrijgbaar voor een prijs van 50 euro. Ik had hier nog de oudere serie liggen welke bij een bèta-stuur van Fanatec hoorde en heb even gevraagd naar de veranderingen. Het enige dat veranderd is, is een kwalitatiever materiaalgebruik aan de buitenkant wat zeker zichtbaar is op foto’s. Het schakelen met deze shifters gaat prima, alleen is de bevestiging wat minder. Twee aluminium-buizen dienen in het stuur te worden gestoken. Hierop worden dan de schakelunits geschoven. Het grote nadeel is dat er nogal wat speling in de beweging van de shifter zit hierdoor. In feite schakelen de shifters zeker niet slecht. De H-bak komt dichtbij die van de G27 en de sequentiële, die de G27 niet heeft is ook goed. Als je ze op een andere manier wil of kan vastmaken zou ik dat zeker proberen. Er zijn tal van oplossingen gemaakt door fanatiekelingen die de schakelunits vastschroefden in een tafel of op een stevigere buizenset plaatsten. Fanatec biedt deze trouwens ook aan. Het Clubsport Tableclamp, waar je ook je stuur op kunt plaatsen kost 40 euro.