3min

Tags in dit artikel

,

Pedalen

De clubsportpedalen van dit pakket worden specifiek aangeprezen vanwege hun kwaliteit en duurzaamheid. De pedalen worden los geleverd in een aparte doos, zoals al eerder gemeld. Het materiaal van de pedalen is aluminium en ze zijn volledig verstelbaar.


Fanatec heeft gekozen voor contactloze magnetische sensoren op het gas- en koppelingspedaal. Deze sensoren hebben een ongelimiteerde levensduur, waar de ouderwetse potmeters vaak na enkele jaren slijten. Het rempedaal maakt gebruik van een drukgevoelige load-sensor. Dit voordeel is direct merkbaar aangezien je nu preciezer kunt remmen omdat je remt op spierkracht in plaats van bewegingshoeveelheid. Het rem- en gaspedaal kalibreren zichzelf als je ze indrukt, waarbij de meest volledige indrukking de maximale uitslag is. Druk je het pedaal later nog iets dieper in, dan is dat de maximale uitslag.
Het drukgevoelige rempedaal heeft een eigen draaiknop waarbij je de gevoeligheid van het pedaal kan instellen. Hier ligt de maximale uitslag dus wel vast door middel van deze draaiknop. Het rempedaal wordt aan het einde steeds zwaarder door PU-foam wat een zeer realistisch gevoel geeft. Alleen waar je in een auto ook steeds harder kunt remmen vanwege de G-krachten, immers je wordt naar voren gedrukt, voel je deze krachten natuurlijk niet in een simulator.

Sensor van het koppelingspedaal duidelijk zichtbaar alsmede de regelbare sensor van het rempedaal.

Zoals gezegd zijn de pedalen volledig aan te passen aan jouw wensen. Zo kun je de pedalen op de kop hangen en het gas en koppelingspedaal omwisselen. Je kunt van veren veranderen, de hoek van de pedalen is per pedaal aan te passen, de pedaalplaatjes kunnen volledig naar wens worden ingesteld. Als je wil dat het rem- en gaspedaal dicht bijelkaar zitten schuif je het rempedaal plaatje één serie gaten naar rechts. Qua draaihoek zijn er per pedaal 5 draaihoeken beschikbaar. Om de veren te veranderen heb je wel een extra pakket nodig, het Clubsport pedals tuning pakket welke 45,95 euro kost, waarbij verschillende veren, verschillende sterktes foam, en meer dingen beschikbaar zijn om aan te passen. Verder worden er sinds enkele dagen ook plaatjes voor de pedalen verkocht in een andere kleur. Deze kosten 35,95 euro per kleurenset.
Instelmogelijkheden duidelijk zichtbaar

Vibrerend rempedaal


Het rempedaal heeft een vibratiemogelijkheid. In rFactor kan je het pedaal zo instellen dat het pedaal begint te trillen als de ABS in werking treedt. Er zit een motortje met een gewichtje achterop (zie de foto van de achterzijde van de pedalen hierboven) het rempedaal die begint te draaien als het pedaal moet trillen. Superrealistisch? Nee dat niet, echter een leuke én handige gimmick is het zeker.
De rest van de pedalen voelen aan zoals je het verwacht, niet loodzwaar en een lekker lange slag. Ook als je het aan het einde van de slag zit van het gas- of koppelingspedaal hoor en voel je een doffe klap alsof je op rubber terechtkomt.

Ondanks het gewicht van ongeveer vijf kilo en de rubberen voetjes zou ik toch aanraden de pedalen vast te schroeven of ergens tegenaan te zetten waardoor ze niet gaan schuiven. De kracht die je op het rempedaal kan (en mogelijk wil) uitoefenen is zo hoog dat een permanente fixatie geen overbodige luxe is. Het onderstel biedt de mogelijkheid om de pedalen met vier bouten vast te zetten. Dit alles vergeleken met de pedalen van Logitech, dan lijken de pedalen van de G27 speelgoed.

Als laatste wil ik nog even melden dat deze pedalen door iedereen zijn te gebruiken, aangezien ze ook los worden verkocht met een USB-aansluiting, waardoor je ze ook met een Logitech G25 kunt gebruiken. Echter zal het spel dat je dan speelt wel twee controllers moeten aanvaarden, namelijk je stuur, en de pedalen die op USB zitten. Als de pedalen direct met PS/2 in één van de Fanatec-sturen zit is er slechts één controller en werkt het dus in alle racegames.

Een USB- en een PS/2-aansluiting