6min

It’s party time

Just Cause 2 borduurt verder op de gameplay van zijn voorganger en is dus een onvervalste sandboxgame, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de GTA-serie. Je hebt de vrijheid om het eiland op eigen gelegenheid te verkennen en de verschillende missies naar eigen inzicht af te werken.

De missies zijn eigenlijk in drie soorten op te delen. De belangrijkste missies zijn die van The Agency. Deze missies zijn het uitgebreidst en duren het langst. Tevens zorgen ze ervoor dat de verhaallijn verder gaat. Je kunt er echter niet voor kiezen om deze missies achter elkaar af te werken.

Rico is een vreemdeling op het eiland en moet dus via contactpersonen aan de juiste informatie zien te komen. Om aan de juiste contactpersonen en informatie te komen moet je aan de slag voor één van de drie facties op het eiland die strijden tegen het regime van Baby Panay. Als eerste zijn er de Ular Boys, die claimen dat ze de originele inwoners van Panau zijn en vinden daarom dat zijn aan de macht zouden moeten zijn. Daarnaast zijn er de Reapers, een gangsterbende socialistische en communistische trekjes. Als laatste zijn er nog de Roaches. De leiders van deze facties zijn bereid je van de benodigde informatie te voorzien, maar dan moet je uiteraard wel voor hen aan de slag.

De missies die je voor de factie moet uitvoeren lopen uiteen. De ene keer moet je samen met ze een belangrijke basis van het leger of de overheid in handen zien te krijgen, terwijl je de andere keer iemand moet kidnappen of om moet leggen. Niet alle missies zijn even leuk, maar over het algemeen is er genoeg afwisseling. Maar ook deze missies worden je niet zomaar in de schoot geworpen. Elke factie heeft een eigen regio en hoe sterker ze worden in hun eigen regio, hoe meer missies er beschikbaar komen. Je kunt de invloed van de facties in de regio flink verhogen door gebouwen van de overheid aan puin te schieten, oftewel door chaos te creëren.

De laatste categorie missies zijn de races. Hiermee kun je geld verdienen om nieuwe wapens en uitrusting te kopen. Zoals gezegd ben je vrij in je gaan en staan, maar ook in de manier waarop je de missies aanpakt. Duidelijk is wel dat de bedoeling van de game is dat je alles zo veel mogelijk over de top en in extreme James Bond-stijl gaat doen. Daarvoor heb je diverse mogelijkheden tot je beschikking.

De twee belangrijkste items die Rico altijd met zich meedraagt zijn een parachute en een enterhaak (grappling hook). De enterhaak is multifunctioneel en bepaalt eigenlijk in alle opzichten de gameplay. Zo kun je hem uiteraard gebruiken om op hoger gelegen locaties te komen. Je vuurt de enterhaak af en binnen no-time ben je op de plek waar je de enterhaak heen schoot. Je kunt hem echter ook gebruiken om vijanden van torens en muren af te trekken. Je hebt verder nog de mogelijkheid om twee objecten aan elkaar vast te maken. Dat levert echt hilarische situaties op. Zo kun je een vijand vast maken aan een gasfles en op de gasfles schieten, waarna de vijand met de gasfles weggeschoten wordt. Maar je kunt ook tijdens een achtervolging een vijandelijk voertuig aan de grond pinnen zodat hij over de kop slaat.

Mogelijkheden te over en het levert een enorm grappige en actievolle gameplay op. Rico is overigens ook niet te beroerd om stunts uit te voeren. Het is bijvoorbeeld mogelijk om met de enterhaak onder een helikopter te gaan hangen en de piloot eruit te mikken. Tijdens de worsteling tussen Rico en de piloot moet je een aantal knoppen op je controller achter elkaar indrukken, als je dat verkeerd doet delf je zelf het onderspit. Zo kun je tijdens een achtervolging ook van auto naar auto springen, de inzittenden uitschakelen en er vervolgens met de auto van de vijand vandoor gaan. Die kleine quicktime-events, waarbij je achter elkaar knoppen in moet drukken, komen overigens op meer plaatsen in de game terug, bijvoorbeeld als je een bom moet ontmantelen.

Een tweede belangrijke item van Rico is zijn parachute, die op magische wijze in en uit kan klappen en daardoor altijd beschikbaar is. Het is echt supercool om met een vliegtuig of helikopter tot grote hoogte te stijgen en vervolgens skydivend naar beneden te gaan en met je parachute weer op de grond te komen. Met al deze mogelijkheden kun je actie aan actie rijgen en fantastische stunts uithalen. Hang met je enterhaak een auto aan een helikopter, laat de auto vallen op een benzinetank van de vijand, laat de helikopter vervolgens neerstorten op een wachttoren, land met je parachute op het dak van een auto en schakel de bestuurder uit. Het is allemaal mogelijk en zorgt voor fantastische actiemomenten.

Er zijn overigens gigantisch veel voertuigen in Just Cause 2 te vinden, in totaal zijn het er 104. Dat gaat van tuk-tuks en motoren, tot een Boeing 737. Jammer genoeg zijn de controls van de voertuigen ietwat gebrekkig, waardoor je al gauw alle kanten op slingert. Tijdens het spelen valt dat overigens het meest op als je tegen de tijd moet racen. Voertuigen kunnen uiteraard ook stuk en reageren realistisch op verschillende ondergronden, dus je zult je rij-, vaar- en vliegkunsten moeten aanscherpen.

Wapentuig is er ook in allerlei soorten en maten, maar het aantal verschillende wapens is beperkt. Rico heeft de beschikking over het gebruikelijke schiettuig, zoals machinegeweren, pistolen, een sniperrifle en een raketwerper. Ook zijn er granaten en C4-bommen beschikbaar.

Wapens en voertuigen zijn over het hele eiland te vinden, maar als je echt in nood bent kun je ook via de zwarte markt wapens en voertuigen kopen. Je bestelling wordt dan per helikopter bij je afgeleverd. Verder heb je de mogelijkheid om wapens en voertuigen te upgraden, hiervoor moet je de wapen- en voertuigcomponenten vinden die over het eiland verspreid zijn.

De vijanden die je tegenkomt zijn niet echt heel bijzonder. Het is voornamelijk voetvolk van het regeringsleger. De ene keer hebben ze een shotgun, de andere keer een pistool en weer een andere keer staan ze met een scherpschuttersgeweer in een toren. Af en toe kom je een kolonel tegen die wat meer kogels kan incasseren. Voor alle vijanden geldt wel dat ze achter tonnetjes en andere objecten dekking zoeken. Ik speelde de game op de één na hoogste moeilijkheidsgraad en dat is prima te doen. De game wordt gaandeweg wel steeds moeilijker, Just Cause 2 heeft namelijk een systeem dat de vijanden beter laat worden naarmate de game vordert.

Die AI is echter niet weggelegd voor je factiemaatjes die soms aan je zijde meevechten in missies. In sommige gevallen moet je bijvoorbeeld iemand van de factie beschermen en dan is het enorm irritant om te zien dat zo’n kerel dan gewoon als een malle die basis in rent om vervolgens een paar kogels in zijn bast te krijgen. Een ander minpuntje is dat het schieten niet altijd lekker werkt. Just Cause 2 kent een auto-aim-systeem dat goed werkt, maar soms mik je net mis. Dat is vooral frustrerend als je een vijand van een muur wil trekken met je enterhaak, maar vervolgens net naast hem schiet en vervolgens dankzij die enterhaak ineens naast hem staat. Verder gebeurde het een aantal keer dat ik van dichtbij een vijand neer wilde schieten maar gewoon dwars door hem heen schoot, omdat ik blijkbaar niet op een hitpoint mikte.