,

Het verhaal & de gameplay

Voor ik begin met de review is het goed om te weten dat je dit spel alleen kunt spelen met een Wii Motion Plus.

Once upon a time in the west…

Het verhaal is niet erg diepgaand en kent weinig keerpunten of verrassende wendingen. Het komt er op neer dat jij een cowboy bent die lid is van de Kusagari-club en dat de Jackals (een soort motorbende) al de overige leden van de Kusagari hebben uitgeroeid. Achter de Jackals zit Shinjiro, die maar al te graag de geheimen en vechttechnieken van de Kusagari te weten wil komen. Aan jou de taak om hem tegen te houden en de rust weder te laten keren in het westernachtige dorpje Caldera.

Gelukkig sta je er niet alleen voor en krijg je naast je zwaard ook nog steun van Tamiko en martial arts-meester Jian. De Aziatische Tamiko vertelt je welke opdrachten je moet doen en is technisch goed onderlegd. De oude Jian zal je helpen nieuwe vechttechnieken onder de knie te krijgen, om je zo beter te wapenen tegen de Jackals. Daarnaast kent Caldera ook nog een sheriff waar je nieuwe wapens kan kopen als alternatief voor de revolver waarmee je het spel begint.

Money, Money, Money

Het minder goede verhaal wordt gecompenseerd door een zeer goede besturing. Ook als je niet vaak met de Wii speelt voelt de besturing al snel vertrouwd aan en het is zeker niet moeilijk deze onder de knie te krijgen. Bij het leren van nieuwe vechttechnieken krijg je een soort minitutorial te zien waarbij een jonge vrouw de beweging die jij moet maken voor doet. Dit is echter niet echt lekker uitgewerkt en past totaal niet bij de stijl van de game.

Verder is het verzamelen van geld een belangrijk element in het spel. Het is alleen niet moeilijk om er aan te komen. Zo zit er geld in elke houten doos, elke telefoon en zelfs elke vuilniszak die je op je weg tegenkomt. De logica hiervan is er gewoon ver te zoeken en het voegt niks toe aan het spel dat je je geld krijgt door een vuilniszak kapot te maken met je zwaard of vuurwapen.

Nog een belangrijk punt om te melden is dat er bijna geen laadschermen zijn. Daarentegen moet je wachten voor een deur wanneer je deze opent. Als jij dus een deur opent kan het soms wel secondenlang duren voordat de deur opent. Waarschijnlijk was het beter geweest om wel laadschermen te gebruiken om zo het wachten iets aangenamer te maken.

Naast de goede besturing is de spelbeleving op sommige momenten behoorlijk saai te noemen. Je komt telkens in dezelfde soort omgevingen of omgevingen en ook een aantal terugkerende spelelementen, zoals bijvoorbeeld de vechttechnieken aanleren, zijn behoorlijk eentonig en saai en duurden voor mijn gevoel ook erg lang.