6min

Tags in dit artikel

,

Gameplay

Om meteen maar met de deur in huis te vallen, er is in essentie weinig veranderd aan de gameplay van Skate 3. Dat is ook niet erg, want het blijft een skategame en EA heeft met de eerste game in de serie eigenlijk best wel een revolutionair (Flickit)-systeem voor de besturing neergezet. In Skate 3 maak je je tricks dus nog steeds door met je rechterstick een bepaalde beweging te maken. Voor een ollie is dat naar beneden en omhoog en voor een nollie precies andersom. Wat ik in de eerste Skate-game al een minpunt vond en wat nu nog steeds zo is, is dat het hele Flickit-systeem nogal onvergeeflijk is, zeker nu er weer een aantal nieuwe tricks bijgekomen zijn. Een ollie is vrij simpel te doen, maar bij de moeilijke tricks moet je de stick bijvoorbeeld een kwart rondje draaien en dan schuin omhoog duwen. Als dat net even niet goed gaat, dan maak je een andere trick. Als je wat aan het rond skaten bent is dat niet zo erg, maar wel als je tijdens een opdracht een bepaalde trick moet uitvoeren.


Anderzijds geeft dat net wel weer een extra uitdaging aan de game en Skate 3 heeft twee features om dit euvel iets te verhelpen. Zo krijg je onderin het scherm te zien welke beweging je zojuist met je rechterstick maakte, zodat je kunt zien wat je precies fout (of goed) deed. De tweede feature is dat je nu elke keer twee mogelijkheden hebt om een opdracht af te ronden. Als voorbeeld, bij één opdracht moet je over een bepaald gat springen. Als je dat haalt heb je de opdracht al gehaald, maar als je de sprong met een bepaalde trick doet of een hoger puntenaantal haalt, krijg je een hogere beloning.

Qua gameplay zijn er nog twee vrij grote veranderingen. Zo is het nu mogelijk om af te stappen van het traditionele lage camerastandpunt, waarbij je als het ware gevolgd wordt door een andere skater die zijn camera laag bij de grond houdt. Je kunt nu ook kiezen voor een topdown-camerastandpunt, waardoor je iets meer overzicht hebt. Anderzijds neemt dat standpunt wel iets van het echte skategevoel weg. Een andere verandering is dat je nu kunt kiezen uit drie moeilijkheidsgraden. Op het laagste niveau is het spel zeer toegankelijk en is het uitvoeren van tricks een stuk makkelijk. De gemiddelde moeilijkheidsgraad geeft een zelfde gameplayervaring als de vorige Skate-games, terwijl de hoogste moeilijkheidsgraad zelfs voor de meest doorgewinterde gamers een uitdaging zal bieden in de opdrachten.


En er is weer een vrachtwagenlading aan opdrachten, fotoshoots, videoshoots, races, straatwedstrijden en de ‘hall of meat’-opdrachten waarbij je moet proberen zoveel mogelijk botten te breken. De uit Skate en Skate 2 bekende S.K.A.T.E.-opdrachten zijn niet meer terug te vinden in de singleplayer. Hierbij moet je steeds een trick die de tegenstander doet kopiëren en gezien de eerder beschreven nauwkeurigheid van het Flickit-systeem is het ontbreken van deze modus geen gemis. Er zijn in totaal drie nieuwe opdrachten, te weten 1-Up, Domination en Own The Lot. Bij 1-Up is het de bedoeling dat je als team binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk punten haalt, daarna moet het andere team deze score zien te verbeteren. In Domination nemen twee teams het tegelijkertijd tegen elkaar op en moeten ze binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk spots ‘ownen’. Own The Lot is in mijn ogen de leukste nieuwe opdracht, hierbij moeten twee teams zo snel mogelijk zes tot twaalf verschillende tricks uitvoeren, het team dat dat het eerst doet wint de wedstrijd.

Maar goed, allerlei opdrachten doen is leuk, maar waar doe je het eigenlijk allemaal voor? Skate 3 gaat verder waar Skate 2 ophield. Je hebt naam gemaakt in het wereldje en nu is het tijd om je merk te gelde te maken. De roem is je echter naar het hoofd gestegen, want in het introfilmpje zien we hoe ‘jij’ een waanzinnige stunt probeert uit te halen en daarbij een flinke crash maakt. Daarna moet je gezicht weer hersteld worden, wat natuurlijk gewoon een ‘excuus’ is om je skater geheel naar eigen wens samen te stellen. Uiteraard kun je weer alle lichaams- en gezichtskenmerken naar eigen wens aanpassen. Daarna kun je weer een keuze maken uit gigantisch veel (gesponsorde) kleding, accessoires, boards, decks en wielen.


Zoals gezegd is het daarna tijd om geld te gaan verdienen en dat doe je door een eigen merk op te zetten. En om zoveel mogelijk mensen over te halen jouw boards te kopen moet je zorgen dat je je in de kijker speelt. Dat doe je dus door opdrachten tot een goed einde te brengen, maar voor het eerst kun je dat ook met een team doen. Naarmate je verder in het spel komt zullen meer boarders zich bij je team aansluiten. Net als je eigen boarder kun je je teamleden volledig naar eigen smaak aanpassen. Als je geen zin hebt om dat te doen kun je een een preset gebruiken, maar als je vrienden hebt die de game ook spelen kun je zonder problemen hun boarder importeren in jouw team. Erg coole feature en leuker dan zomaar een teamlid ‘maken’.

Helaas vind ik het team element toch niet zo heel goed uitgewerkt in deze game. Bij sommige opdrachten kruip je in de huid van een teamlid, waardoor de gameplay gewoon hetzelfde blijft als wanneer je de opdracht met je eigen boarder zou uitvoeren. Er zijn wel teamopdrachten, in dat geval ben je afhankelijk van de AI van Skate 3, omdat de computer dan je teamleden bestuurt. Dat kan nogal eens frustrerend zijn, omdat de AI niet geweldig is. Soms staan je teamleden ineens in de weg, en de andere keer bakken ze er helemaal niets van. Erg irritant als je daardoor een opdracht moet overdoen.


Gelukkig kun je alle opdrachten ook online spelen, dus ook de teamopdrachten. Slimme zet van de ontwikkelaar, want met vrienden een potje skaten tegen andere menselijke tegenstanders is een stuk leuker. Geen nood als je niet zoveel vrienden hebt, je kunt ook een online team opzetten of je bij een bestaand team aansluiten. Het maakt overigens niet zoveel uit of je de opdracht online of offline voltooid, je kunt in beide gevallen evenveel progressie boeken. Er is echter wel een mogelijkheid om de verkoopcijfers van je boards op te krikken en dat is door filmpjes en foto’s te uploaden naar de Skate-website. Als andere mensen jouw filmpje bekijken en waarderen, dan kun je daar weer extra progressie mee boeken en stijg je op de online leaderboards.

Andere leuke online-feature is dat je direct kunt zien wat je vrienden recent hebben gedaan als je de game opstart. Zo kun je zien of iemand jouw highscore op een bepaald onderdeel heeft verbeterd of dat ze nieuw materiaal op de website hebben gezet.


Al met al zijn er aardige online features toegevoegd, maar het singleplayergedeelte weet niet echt te vernieuwen. Of je nou reputatie op moet bouwen, of zoveel mogelijk boards moet verkopen, het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Daarnaast is de stad direct vanaf het begin volledig beschikbaar en er hoeven dus geen locaties vrijgespeeld te worden. Dat is wel jammer, want het geeft geen drive om door te gaan. Ook is het niet langer nodig om van opdracht naar opdracht te skaten, want je kunt vanuit de kaart direct naar een opdracht springen, met uitzondering van de spots die je moet ownen.

De stad in kwestie, Port Carverton, is wel een stuk skatevriendelijker dan de steden uit Skate en Skate 2. Mensen stuiven weg als je aan komt rijden en er zijn niet langer gebieden waar beveiligers patrouilleren die skaters hard aanpakken. Er zijn nog wel bewakers, maar die wijzen je juist op vette spots.


Als je Port Carverton trouwens zat bent kun je nog aan de slag in de park editor die zeer eenvoudig in gebruik is en veel mogelijkheden biedt. Je kunt kiezen voor verschillende omgevingen en als je een fantastisch skatepark gemaakt hebt kun je het delen met de rest van de Skate-community.