FIFA & Pro Evolution Soccer

FIFA 11 gaat zoals de laatste jaren gewoonlijk is, de strijd aan met de nieuwste telg uit de Pro Evolution Soccer-serie. De Japanse PES-games delfden de laatste jaren volgens velen het onderspit. Natuurlijk gaat ook de vergelijking tussen PES 2011 en FIFA 11 opnieuw op, al blijft het natuurlijk heel persoonlijk waar de voorkeur ligt.

Wij testten de PlayStation 3-versie van de voetbalgame.

Vernieuwingen

Omgevingsgeluiden

Eén van de negatieve punten die in de review van PES 2011 naar voren kwamen, was dat het geluid van het publiek erg monotoon overkwam. Er zat weinig leven in. EA geeft aan hier juist veel aandacht aan te hebben besteed. Per club en land klinkt het publiek anders en zal het ook andere dingen uitroepen. Wanneer ik bijvoorbeeld met PSV speelde, was goed te horen hoe het publiek ‘Forza PSV’ het stadion inpompte. Dit zorgt natuurlijk voor een betere ervaring voor de speler.

Personality+

In de echte wereld is ieder mens uniek, zo ook elke voetbalspeler op het veld. Elke voetballer is anders, zo ook zijn talenten. Daar komt Personality+ op neer. De manier waarop spelers op bepaalde situaties reageren hangt nu af van dit nieuwe systeem. Getalenteerde (computergestuurde) spelers zullen bijvoorbeeld sneller een bal onderscheppen of betere looplijnen hebben dan spelers die minder talent hebben voor de sport.

De carrière-mode is uitgebreid met de mogelijkheid om een eigen prof een persoonlijkheid toe te wijzen. Hierdoor zal een speler in de ene situatie beter kunnen reageren dan gedurende een andere situatie. Daarnaast is de persoonlijkheid ook bepalend voor de veldpositie waar de speler het beste tot zijn recht komt.

Pro Passing

Door middel van dit systeem wordt het spelen en overspelen in FIFA 11 een stuk gecompliceerder, maar wel reëler dan in voorgaande games. Het heeft weinig zin om als een dolle op de knoppen te drukken, timing is de boodschap. Daarnaast is het ook belangrijk hoe hoog de snelheid van de bal is. Het hele systeem zorgt er wel voor dat de gehele gameplay wat trager lijkt te zijn dan in eerdere games. Daarnaast worden er ook meer fouten gemaakt, omdat het niet altijd even makkelijk is om de bal de goede richting mee te geven. Of dat laatste nou echt zo realistisch is betwijfel ik. Een prof-speler zal niet gauw een bal gewoon een kwartslag de verkeerde kant op spelen.