Benchmarks en camera

Eerst de camera. Zoals gezegd heeft deze acht megapixels met dualledflash, toch zien de foto’s van de Desire HD er gemiddeld uit. Ondanks de dualledflash heeft de camera toch moeite met donkere omgevingen, er wordt dan wat ruis zichtbaar. Natuurlijk komt de Desire HD niet in de buurt van een spiegelreflexcamera of een camera met xenon-flits, maar toch maakt deze voor een mobiele telefoon aardige foto’s.

De videocamera kan opnemen in maximaal 720p met 30 frames per seconde. Dit is een verbetering ten opzichte van de Desire die bleef steken op 24 frames per seconde, waardoor het beeld toch wel erg schokkerig werd. De Desire HD heeft hier bijna geen last van. De kwaliteit van de films die je met de Desire HD kunt maken is dan ook weer aardig: niet super, maar ook niet slecht.

Qua gesprekskwaliteit geldt overigens hetzelfde. Nooit wordt het geluid echt helder (maar dat kan natuurlijk ook liggen aan de verbinding), maar de kwaliteit is goed genoeg om een gesprek goed te voeren.

Benchmarks

Als er één ding duidelijk wordt uit de benchmarks, dan is het wel dat de Desire HD de Desire wegblaast als het gaat om grafische prestaties. De Desire HD heeft ongeveer 30 FPS meer dan de Desire. Bij Caffeïnemark, dat de prestaties van de Java Virtual Machine meet, liggen de prestaties van beide telefoons nog wel dicht bij elkaar. Overigens presteren beide telefoons zoveel beter dan de rest omdat ze draaien op Android 2.2.

Neocore

De Neocore-benchmark wordt gebruikt om de grafische prestaties van de telefoons te meten. In dit geval blijkt dat de nieuwe chip in de Desire HD zorgt voor een aanzienlijke prestatieverbetering.

Accuduur

Dan het échte minpunt van dit toestel: de accu. De accu gaat simpelweg te snel leeg. Niet zo verrassend als er maar een batterij in zit van 1230 mAh – in de Evo propte HTC er één van 1500 mAh. Na één dag met een beetje surfen, een paar spelletjes spelen en muziek luisteren, zul je toch al snel weer aan de oplader moeten. Als je de telefoon heel intensief gebruikt dan wordt één dag al enorm krap. Natuurlijk kun je extra voorzorgsmaatregelen nemen, zoals de dataverbinding uitschakelen, de helderheid omlaag zetten en WiFi alleen aanzetten als het echt nodig is, maar eigenlijk zou de accu gewoon net even wat langer mee moeten gaan.